Teman-teman

Friday, January 14, 2011

Abang Memang Bertuah Le

Isteriku mengajak aku menemaninya ke Giant untuk mencari bekalan dapur yang telah berkurangan. Setelah selesai solat asar kami terus kesana. Kami ketempat minyak dulu sebab itu merupakan tempat utama. Hampeh minyak yang dikatakan mencukupi masih lagi tiada. Yang ada cuma yang mahal saja. Merungut isteriku sebab kalau tiada minyak masak alat tutup gerailah keesokannya. Setelah barang keperluan mncukupi kami ke kauter pembayaran. Selesai membayar kami telah ditahan oleh seorang wanita. " Abang belanja satu troli berhak mendapat cawan percuma. Sila kesana ". Sambil menunjuk tangan kearah meja sebelah.

Kami terus kesana untuk mendapatkan cawan percuma seperti yang dijanjikan. Terpampang jenama Roset di kaunter mereka. Seorang lelaki menyuruh aku menanti sebab masih mencari cawan. Wanita tersebut menghulurkan aku borang. " Abang tulis maklumat di borang ini sebagai tanda saya buat kerja ". Kata wanita tersebut dan aku mengikut saja namun maklumat peribadiku aku tembak saja sebab aku sudah mula menghidu sesuatu. " Abang... ini ada vaocher untuk abang. Kalau abang membeli produk kami abang layak mendapat diskaun RM100. Abang kena tandatangan dulu ". Kata wanita tersebut sambil menghulur voucher untuk ditandatangani.

" Cawan tak jumpa lagi ke. Kata nak bagi cawan percuma ". Aku sengaja merungut untuk melihat reaksi mereka. Maka terdengarlah bunyi bising seperti mencari sesuatu manakala wanita tadi terus memainkan peranan penipunya. " La abang sign salah tempat ni. Abang tengok borang lain semua sign disini ". Wanita tersebut buat-buat marah sebab aku sign salah tempat dan aku pasti voucher yang aku dapat berlainan dengan voucher yang ditunjukkan. " Cik yang suruh saya sign disini ". Aku berkata dan mula aku dah rasa geram dengan penipuan aku. Isteriku gelisah sebab aku masih lagi melayan mereka.

" Betul ke abang, saya beri voucher ini. Abang memang bertuah sebab orang lain semua dapat voucher lain ". Wanita tersebut buat-buat tergamam dan kawan-kawannya pun turut sama berbuat demikian. Ala macam taktik gores dan menang la. Memandang maghrib semakin dekat aku membuat keputusan menegur mereka. " Berapa gaji adik dapat untuk menipu pelanggan. Janji dapat cawan percuma. Ni bayang cawan pun tak nampak. Hangpa tutup kedai dan pergi sembahyang lebih baik dari dok menipu orang. Duit yang hangpa dapat pula mungkin hangpa bagi dekat mak bapak hangpa hasil dari menipu ". Begitu lancar aku bercakap sehingga terkunci mulut mereka semua. Aku baling voucher kembali kearah mereka. " Tak apa la adik cawan tu abang sedekah dekat hangpa. Pi la jual cawan tu dan duit ambil buat belanja ". Aku memperli mereka sambil berjalan pulang. Aku hairan dengan Giant yang boleh terima syarikat penipu masuk kedalam gedung mereka. Ingat pembaca di Penang kalau masuk kedalam Giant cuba cari jenama Roset warna merah. Itulah syarikat penipu ala gores dan menang.

5 comments:

Marina Monroe said...

Mengapa masih lagi ada penipuan terang2an macam tuh??

Insan Marhaen said...

IM pernah terkena macam ni... RM3K beb!...

La ni, usah kata gores, peminta sedekah kat Masjid Bayan baru tu pun IM dah tawar hati nak derma...

Ariff Budiman said...

Marina Monroe...Entah. Saya sendiri pun enggak mengerti

Ariff Budiman said...

Insan marhein..mak datuk RM3K beb. Patut la hati semakin tawar. Apa pun kita kena pastikan yang mereka adalah benar baru boleh beri.

HajarQasehAzahar said...

jgn kata kat giant ...kat carefour ni pun ada....mmg kaki tipu depa tu...sama gak la roset...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...