Teman-teman

Monday, January 17, 2011

Walaupun Letih tetapi Mendamaikan Jiwa

Aku telah dilantik menjadi AJK untuk program Karnival Mesra Kariah pada 15 Januari 2011. Tugasan utamaku ialah mengendalikan slot persembahan silat dan pertandingan nasyid. Aku juga diberi tanggung jawab sebagai pengerusi majlis. " Budiman ini dia aturcara majlis. Ini untuk nama pemenang pertandingan nasyid. Ini pula senarai nama permainan untuk sukaneka ". Pening juga menerima bermacam-macam tugasan dari setiausaha. " Budiman nanti bila masa persembahan silat tolong pasang cd ini ". Aku menerima cd dari gang silat. Penuh ditanganku. Akhirnya masa persembahan silat diadakan. Aku tercari-cari diamana cd yang telah diberikan kepadaku. Berpeluh aku mencarinya dimana ia tercicir. Nasib baik dj yang bertuga ada broadband. Search saja di You Tube dan akhirnya berjumpa lagu silat. Lega rasanya.

Daftar untuk bertanding semasa hari pertandingan

Selesai upacara perasmian aku menolong pula acara sukaneka untuk kanak-kanak. Riuh suara kanak-kanak dan ibubapa bila diadakan permainan berebut kerusi. Berpeluh aku dibuatnya ditengah pancaran matahari namun aku cukup gembira dapat bersama rakan-rakan yang lain. Bila tiba selepas zohor aku mengendali pula slot pertandingan nasyid. Hati aku cukup terhibur dengan persembahan dari anak didikku. Walaupun setiap pertandingan itu sudah pasti ada menang dan kalah tapi itu bukan matlamatku. Biar kesemua peserta nasyid berani bila berada diatas pentas. Pernah dalam sekitar tahun 90an aku bersama blogger Insan Marhein dan Jendela Hatiku berada diatas pentas mempersembahkan nasyid kepada hadirin. Kini aku berada diatas pentas mengendali nasyid untuk anak-anak kariah. Betapa cepatnya masa berlalu. " Pakcik Budi. Tolong baca doa dan hembus dekat kami. Kami takut naik atas pentas ". Aku tersenyum mendengar anak didikku ketakutan. Tok guru mereka pun terasa geli perut bila nak persembahkan nasyid suatu ketika dahulu.

Sepak raga tuju

Saat yang tidak dapat aku lupakan ialah apabila berada diatas pentas. Sudah tentu bayangan arwah isteriku sentiasa bermain dimataku. Terbayang akan kelibatnya kesana-kesini sibuk dengan aktiviti pertandingan. Betapa aku merindui akan saat-saat itu. Kini aku datang dan pulang keseorangan. Tapi tak apa biarlah kenangan itu terus berkekalan sehingga akhir hayatku. Mengendali slot nasyid amat menggembirakan hatiku sebab ia bertepatan dengan naluriku. Kanak-kanak begitu semangat. Ada yang datang last minit bertemu aku. " Pakcik Budiman boleh tak kami nak masuk bertanding nasyid hari ini ". Tanya anak gadis dari sekolah rendah. Melihat akan kesungguhan dan keberanian mereka aku bersetuju menerima mereka sebagai peserta. Dengan pakaian berwarna merah mereka menyanyi lagu Sepohon Kayu. Ibubapa yang menyaksikan persembahan mereka merasa cukup terhibur.

Anak didikuu bergambar bersama keluarga mereka

Sebelum pulang kerumah aku sempat menziarahi pusara isteriku yang berada dibelakang masjid. Hanya doa yang dapat aku kirimkan untuknya. Begitu mudah airmataku mengalir tatkala doa dibacakan. Semoga ruhmu tenang disana. Ketika aku pulang kerumah isteriku menyambutku dengan senyuman sambil menanti cerita-cerita menarik. Walaupun dia tidak sama dengan arwah isteriku aku cukup gembira bila dia bertanya kabar tentang Karnival tersebut. Sudah cukup bagiku. Malamnya aku dapat merasai ketulan-ketulan yang bergerak dikakiku. Aku menjerit memanggil isteriku. Rupanya aku mengalami kekejangan otot. Setelah menerima urutan dari isteriku barulah aku dapat melelapkan mata sebab esok harinya aku akan mula bertugas untuk rumah tanggaku pula. Moga amal-amal kecilku akan diterima oleh Allah bila berhadapan dengan yang maha esa. Apakah ia sudah memadai buat diriku. Yang nyata ialah hidupku perlu diteruskan tanpa insan tersayang.

Persembahan Seni Silat Pusaka Gayung Malaysia

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...