Teman-teman

Monday, January 31, 2011

Pisang Subsidi

Petang tadi aku jalan-jalan dipekan. Agak lama tak ke pekan. Entah kenapa rasa teringin benar nak makan goreng pisang panas. Perut pula meragan kelaparan. Aku mencari sepupu yang meniaga goreng pisang. Pisangnya rangup dan wangi. Alhamdulillah sepupuku masih menjual goreng pisang. Aku berhenti didepan gerainya lalu meminta RM1. Cukuplah nanti bila isteriku pulang dari berniaga dia akan masak nasi pula. Dapat 5 biji pisang pun jadi untuk nilai RM1. Sambil membungkus goreng pisang sempat juga dia bertanya. " Abang single lagi ke ". Sangkaanku dia bertanya adakah aku datang keseorangan lalu mengiakan saja. Terus dia berkata, " Ingatkan abang dan kahwin lain ". Aku hanya mendiamkan diri. Malas aku nak menjawab sebab akan panjang ceritanya lagi. Dengan siapa, orang mana dan kenapa dia tak dijemput. Aku melihat dia meletakkan pisang sudah 10 biji. " Abang minta RM1 saja ". Aku berkata mungkin dia sangka aku beli RM2 seperti selalunya.

" Tak pa abang saja saya nak beri kepada abang. Kesian abang keseorangan dirumah ". Ditambahnya lagi 5 biji menjadikan ia 15 biji. Aku mengucapkan ribuan terima kasih. kenapa lidahku kelu untuk berkata yang aku sudah berkahwin. Pulang kerumah aku cerita kepada isteri. " Kenapa abang tak cakap terus terang yang abang dah kahwin. Ni kira pisang subsidi la '. Sambil tertawa sempat juga isteriku perli. " Tak apa esok bila abang beli pisang lagi akan abang beritahu kisah yang sebenar. Mungkin dia tambah lagi sebagai hadiah ". Selalunya kalau aku beli pisang darinya sudah pasti bermacam - macam hadiah kuih muih yang aku dapat. Kalau hari-hari begini kesian juga dekat dia.

4 comments:

iBu...gUru said...

salam cik ariff...... betul tu.... kadang2 ada ketikanya kita rasa lebih baik berdiam diri.

Ariff Budiman said...

iBu..gUru..Terima kasih. Kira betul juga apa yang saya buat

SHIMA said...

salam pakcik...

ada kalanya kita terpaksa buat mcm tu...alhamdulillah,rezki pakcik...

Ariff Budiman said...

SHIMA...Rezeki jangan ditolak ya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...