Teman-teman

Monday, January 03, 2011

Macam Mana Encik Buat ....

Hari ini aku ke hospital untuk membuat checkup. Setiap 3 bulan aku pasti buat supaya lebih mudah dipantau kesihatan aku. " Encik Ariff mari kita timbang dulu ". kata jururawat sebelum mengambil darah untuk di uji. Dibukanya fail yang sebelumnya. " Encik Ariff turun banyak berat badan. Sebanyak 6 kilo turun ". Aku bagaikan tidak percaya lalu meminta agar jururawat menimbang semula. Serupa juga bacaannya. Jadi sahlah berat badan aku turun sebanyak 6 kilo. " Macam mana en Ariff buat sampai turun banyak itu dalam masa 2 bulan ". Tanya jururawat yang membuatkan aku sedikit kembang kerana berjaya menurunkan berat badan. Itupun sebab Dr dah bagi warning. " Saya amalkan makan nasi sehari sekali. Itupun hanya semangkuk kecil saja dan tak pernah tambah. kena rajin joging. Banyak naik tangga dan tak guna lif ". Aku bercakap macam aku ini pakar pemakanan. Riug juga di hospital sebab jururawat sudah mengenaliku dan membuat mereka tidak segan silu lagi.

Aku pulang kerumah dengan senang hati. Isteriku tak berniaga hari ini sebab masih lagi keletihan setelah berpindah rumah. Aku cerita tentang hal berat badan rurun. Tersenyum dia dengan penurunan verat badanku. Rasa badan pun ringan sedikit. Kepada pembaca semua marilah kita amalkan gaya hidup sihat.....

2 comments:

Insan Marhaen said...

IM kalau lepas jogging di mengkuang dam, pekena pulak roti canai dan ali cafe tarik kat kedai tepi masjid kubang semang tu.

patutla tak turun-turun...

Marina Monroe said...

Well done..keep it up

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...