Teman-teman

Friday, November 16, 2012

Seronoknya

Aku dan isteri begitu seronok akan ke Kelantan. Memang aku cukup suka travelling lebih-lebih lagi konvoi dengan orang yang minat photography. Kakak aku merupakan orang yang mempunyai persamaan denganku.  Dia juga begitu minat bergambar. Siap beritahu akan berhenti di Tasik Banding untuk bergambar. Selepas sarapan pagi kami bertolak dari Penang. Alhamdulillah keadaan jalan agak tenang dan cuaca yang begitu baik.


Relax saja kami memandu. Tak gaduh berebut-rebut mengejar masa. Lewat atau cepat kami tetap sampai di Kelantan. Alhamdulillah seperti perancangan awal kami singgah di Tasik Banding. Seronok juga dapat bergambar kenangan di sini. Ramai juga yang singgah di sini. kalaulah masa masih ada lagi, ingin aku menyewa bot pusing Tasik Banding. Masa begitu mencemburui kami. kami mengambil keputusan untuk singgah di atas Bukit Tinggi iaitu merupakan puncak Banjaran Titiwangsa.


Setelah memasuki jalan gerik menuju ke Jeli Kelantan, akhirnya kami tiba di puncak Banjaran Titiwangsa. Keadaan masih lagi sejuk. Maklumlah baru waktu pagi. Sudah ramai yang tiba di sini. Terus kami ambil gambar dulu. Ini penting sekali. Terasa begitu sejuk bila angin memukul kearah kami. nyaman sekali.


Cantik sekali melihat bunga-bunga yang di tanam disni. Mungkin keadaan cuaca yang sejuk dan penjagaan yang rapi membuatkan bunga ini begitu segar sekali. Kakak dan isteriku terus masuk ke nursery bunga. Memang cantik pokok-pokok yang di jual. Mereka dah buat plan bila pulang akan singgah sekali lagi disini untuk membeli bunga.


Sementara mereka berada di dalam aku berlegar-legar di luar mengambil gambar. Sepanjang tebing bukit mengadap pemandangan indah di tanam pokok bunga dan bunga-bunganya begitu cantik sekali. Ini merupakan diantara bunga-bunga yang aku ambil gambarnya.


Setelah berada lama di atas Banjaran Titiwangsa kami bergerak menuju Jeli. Rupanya Kelantan sedang berada di musim buah. Kelihatan banyak buah durian, dokong dan rambutan dijual di tepi jalan. Aku dah tak senang duduk melihat begitu banyak buah yang di jual. Buah tembikai pula berderetan. Ini yang membuatkan aku tak tahan melihat. Mahu saja aku berhenti. Nasib baik la isteriku memujuk agar meneruskan perjalanan. Kalau tidak tak tahu la pukul berapa kami akan sampai. 


Akhirnya kami tiba di perkarangan rumah adikku. Alhamdulillah nasi sudah pun terhidang. Perut pun sudah lapar. Kemudian adik ipar  membelah pula buah durian. Subhanallah isinya begitu baik sekali. Sambil makan kami membuat planning untuk esok. Ya kami akan ke Terengganu. Kali terakhir aku kesana ialah bersama arwah Siti Aishah pada tahun 2005. Kini aku bersama isteriku rosnah pula akan kesana. Tak sabar rasanya aku nak membawa isteriku ke Taman Tamaddun Islam.

1 comment:

nadinezuharra said...

kelantan & terengganu mmg ideal utk percutian keluarga.. ramai2 lagi meriah.. dah puas pusing dn shopping boleh berehat kat pantai pula.. : ) Alhamdulillah, suami org sana jd tiap kali blk mmg bersantailah.. hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...