Teman-teman

Friday, May 22, 2009

Dah Tiba Di Kelantan

21 Mei 2009 - kami sekeluarga sebanyak 3 buah kenderaan bertolak dari Penang - Kelantan jam 4 pagi. Drive seawal begini bagiku amat baik dari drive malam-malam. Kami banyak berihat. Inilah kali pertama aku datang ke Kelantan tanpa isteri kesayanganku Siti Aishah. Alhamdulillah dapat buat solat subuh di grik. Entah mengapa hari ini aku berpeluh didalam kereta yang berhawa dingin. Mungkin aku akan melihat sesuatu bisik hati kecilku. Kami melalui perkuburan cina. " kakak tudia ramainya orang atas jirat. ". Anakku sudah mengerti akan kata-kataku. ' Depa nampak macam mana ". ' Pakaian depa macam hari depa matilah. Ada yang berdiri dan ada yang melayang ". Aku tak mau cerita banyak-banyak apa yang aku lihat. Macam-macam jenis muka ada dan yang pastinya setiap wajah tidak ada keceriaan. kalaulah aku dapat mengambil gambar mereka ingin sekali aku tunjuk wajah mereka. Kami sampai di Kelantan pada jam 10.30 pagi.

Aku terkial-kial diluar mencari kekuatan untuk menghadapi kenyataan ini. Anak gadisku mengajak aku masuk. Kataku berilah peluang ayah tenangkan fikiran dan memujuk hati. Dulu memang aku seorang pendekar. Namun aku ibarat seorang pendekar yang telah tewas dengan luka parah yang amat dalam. Aku sedang berguru semula walaupun aku bangun amat perlahan. Hampir 45 minit aku berada diluar. Entah mengapa aku seperti terdengar seseorang berbisik ditelingaku. " Budiman inilah masanya kamu masuk kedalam. Kamu terus duduk ditempat isteri kamu yang suatu ketika terbaring kesakitan ".

Terus aku meluru masuk kedalam dan duduk betul-betul ditempat isteri aku terbaring kesakitan suatu masa dulu. Seperti kamera yang menggulung kembali filemnya dan ia terus gulung hingga masuk kedalam peti memoriku. Alhamdulillah seperti ada satu keajaipan bila ia masuk kedalam peti memoriku dan ia tidak main kembali. Aku merasa setenang-tenangnya dan aku berjaya menempuh halanganku yang terakhir. Aku umpama seorang pendekar yang telah pulih dan telah bersedia untuk menghadapi sesiapa saja yang datang untuk menjahanam aku dan keluargaku.

kakak, adik ayah telah bersedia menghadapi mereka. Terima kasih kerana kakak telah banyak membantu ayah untuk memulihkan kembali ruh ayah yang lama terluka. Insyaallah kita akan berjuang bersama-sama tanpa emak yang sudah pasti merestui perkahwinan ayah kali yang kedua. Yang paling menggembirakan hatiku ialah anak lelakiku telah mendapat satu lagi tawaran di KKTM ( kolej kemahiran Tinggi Mara ) di Pulau Pinang. Syukur ya Allah. Sesungguhnya doa seorang ibu tidak pernah Allah persiakan di kuatkan lagi dengan doa seorang ayah. Semoga kedua-dua anakku berjaya didunia dan juga akhirat.

Hari ini kami akan ke Terengganu. Sebelum bertolak aku sempat update blog kesayanganku. Malam ini acara final badminton antara keluarga yang kami buat semalam. Memang enjoy.....

3 comments:

hrusli61 said...

Sekapor sireh seulas pinang
Untuk bekalan pergi meminang
Tinggal sedih datang tenang
Pendekar pulang ke medan juang

Dari Pulau Pinang ke negeri Kelantan.
Singgah mari Kuala Terenganu
Selamat datang si ayam jantan
Pecahkan langkah gendang dipalu

pulasan007 said...

waaaa....nk p gak.huh

scr said...

mai la...dlm mimpi...hehe...best wo...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...