Teman-teman

Friday, July 08, 2011

Makan TengahariKU

Aku tugas malam. Sebelum pulang kerumah aku singgah dulu di gerai isteriku. kalau aku tak singgah sudah pasti dia akan menalipon aku. Bila pelanggan tak ramai sempatlah dia buat air untuk aku. " Abang nak makan apa tengahari ni. Nah nak beli ". Tanya isteriku.
" Tak payah beli lah. Abang masak. Bukannya susah pun ". Berubah muka isteriku bila aku kata nak masak. Memang dia tidak suka aku masak sebab malu katanya. Selalunya isterilah yang masak. Ini suami pula masak untuk isteri. Itu katanya. Sudah berkali-kali aku katakan padanya yang hidup berumah tangga kena ada sifat tolong menolong. Barulah ada keberkatannya.
" Abang tak rasa yang maruah abang jatuh bila ke dapur ". Tersenyum isteriku mendengar akan kata-kataku. " Bertuahlah Nah kahwin dengan abang ". Pujian yang membuatkan hidung aku kembang sekembangnya.

Hari ini aku beritahunya yang aku nak masak 3 jenis. Sambal tumis ikan kurau, goreng kacang buncis dan cincaluk. Geleng kepalanya dengan gelagat aku. Aku minta diri untuk pulang masak dan sempatlah aku baring sekejap sebelum solat Jumaat. Namun itulah aku. kalau tak singgah di gerai buah durian tak sahlah jawabnya. " Man ni dia ada lagi selunggok buah. RM10 sudah ". Katan rakanku yang menjual buah durian. Aku suruh dia buat 2 bungkus. Sedang asyik bersembang dengan rakanku tiba-tiba bapa angkat aku sudah berada dihadapan.
" Haa..pakcik. memang rezeki pakcik hari ini ". sambil menghulur sebungkus buah durian kepadanya. Tersenyum bapa angkat aku sambil mengucap terima kasih. aku melihat jam di tangan sudah pukul 11 pagi. Cepat-cepat aku bergegas pulang untuk memasak.

Sambal tumis ikan kurau

Inilah hasil kerja tanganku. Selalunya aku melihat isteriku yang buat sambal tumis ni. Kini aku pula yang buat. Aku bukan tengok saja tapi aku belajar. Ni aku bagi resepi dia. ini cara akulah

BAHAN-BAHAN
Bawan besar 2 ulas
Ikan kurau masin
cabai bo
Asam jawa

Cara buat
  • Goreng ikan kurau masin ( Letak sebelah dulu )
  • Goreng bawang besar yang telah dipotong
  • Bila sudah nampak lembut masukkan cabai bo kedalam
  • Bila hilang bau cabainya masukkan ikan kedalam dan gaul
  • Perahkan air asam jawa ( ikut rasa )
  • Sambal tumis ikan kurau sudah boleh di makan
Goreng kacang buncis + telur + lobak

BAHAN-BAHAN
Kacang buncis
Lobak masin
Cili padi
Telor
Kunyit serbuk

Cara buat ( Ikut cara WN )
  • Potong kacang buncis dan cili padi
  • Goreng kacang buncis sehingga lembut dan cili padi
  • Masukkan lobak masin yang dipotong halus
  • Masukkan sedikit sebuk kunyit Kalau mahu nampak kuning )
  • Pecahkan telor ke dalam
  • Akhirnya kacang buncis goreng boleh di makan.
Cincaluk

BAHAN-BAHAN
Cincaluk
Cili padi
Bawang merah
Buah limau kasturi

Cara buat mengikut WN
  • Potong bawang merah dan di cincang halus ( Macam dalam gambar )
  • Potong halus cili padi
  • Bawang merah dan cili padi di gaulkan.
  • Perahkan buah limau kasturi kedalam ( 3 biji )
  • Masukkan sedikit cincaluk ( Jangan banyak sangat. Nanti masin )
  • Sudah boleh dim makan.
Selepas solat Jumaat, kami makan bersama. Isteriku memuji akan ketiga-tiga masakan aku begitu sedap. Setaraf chef katanya. Woi...kembang lagi sekali hidung aku. Kepada pembaca semua selamat mencuba ya.....

7 comments:

insan_marhaen said...

IM pun kalau masak takat tumis-tumis gitulah, ya...

Isteri pun mau tak mau kena kata sedap la...

Marina Monroe said...

Salam Ariff, Hebatlah Ariff rajin ker dapur..Bertuah badan dpt suami mcm Ariff..

Ariff Budiman said...

i9nsan marhein...Kita boleh buat yang ini pun kira orait juga no

Ariff Budiman said...

Marina Monroe...Ala biasa saja. Dah minat. Kalau tak minat suruhlah macam mana, dia buat dak....

bearcat said...

La...dah jadi blog masakan rupanya kui kui

Ariff Budiman said...

bearcat..Sekali sekala ubah cerita pulak. Barulah meriah bloh WN. Macam-macam ada

saing said...

WN, resepi yg saing mta dulu, bila nak perturun, dh bjggut tggu dh ni..WN dah lupa agaknya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...