Teman-teman

Tuesday, July 19, 2011

Sudah Tahu Makan Juga

Selepas solat maghrib, aku mengajak isteriku kerumah ibuku. Lama juga tak kesana akibat sibuk. Namun aku masih lagi menalipon ibuku setiap hari andaikata sibuk dengan pekerjaan.
" Kenapa bahu Diman nampak senget sebelah ". Tegur ibuku
" Makan pulut durian la mak ". Cepat sungguh isteriku menjawab
" Sudah tahu badan tu tak elok kenapa makan juga ". Kata lagi ibuku
" Dah teringin sangat mak. Itu pun makan sikit saja " Aku memberi nas yang kuat.
" Mai sini mak nak picit ". Itu yang aku nak dengar sangat. Memang bila emak menyentuh badan aku, terasa begitu nikmat sekali walaupun jejari emak tidak kuat. Tapi itulah keberkatan seorang ibu. Emak memicit sambil menghembus ke badanku. Tersenyum isteriku melihat keasyikan aku.
" Macam mana. Sakit lagi ke bahu tu ". Tanya emak
" Alhamdulillah. Kurang sikit emak. Terima kasih ".

Setelah berada dirumah ibuku hampir satu jam setengah, aku mengajak isteriku pulang sebab akan bertugas malam.
" Mai la pula no rumah emak ". Kata ibuku
" Insyaallah ada ruang kami sampai pula ". Kataku kepada ibu agar dia berasa gembira dengan kehadiran anak-anak.

Sebelum berangkat, kakakku menghulurkan buah cempedak kepada kami. Wangi sungguh baunya.
" Ini ubat angin la ni ". Aku berkata kepada isteriku.
" Abang jangan makan la. Bahu tu masih lagi sakit ". Kata isteriku sewaktu berada di dalam kereta. Aku hanya mengiakan saja walaupun di dalam hatiku meronta-ronta suka sangat dengan buah cempedak. Semasa aku remaja, kerap juga aku ke dusun Tok Su iaitu emak saudara kepada ibuku. Disitulah aku belajar bagaimana membuat sarung buah cempedak dari daun kelapa. Aku juga yang menyarung buah cempedak. Bila masak akulah yang merobek buah cempedak yang busuk sedikit mencari butir-butir yang masih elok untuk dimakan mentah. Memang lazat.

Keesokkan harinya bau buah cempedak semakin wangi membuatkan aku lebih teruja. Isteriku memotong lalu menggoreng. Aku yang sedang bermain laptop pun tak senang duduk. Tiba-tiba terdengar isteriku menjerit.
" Ya Allah bang ". Bingkas aku bangun dan terus ke dapur untuk kepastian
" Abang...Nah goreng buah cempedak tersilap guna tepung pulut dan bukannya tepung beras ". Kata isteriku. Aku hanya tertawa sambil mengambil sebiji dan merasa.
" Ok juga rasa dia. Tak lah liat sangat ".
" Pandai abang buat taktik nak rasa. Jaga sama tu bahu ". Kata isteriku untuk mengingatkan aku
" Astaghfirullah hal azim. Abang terlupa ". Tertawa isteriku. Aku cukup pandai ambil kesempatan. Namun hanya sebiji itulah yang aku makan. Tak berani...

6 comments:

kakcik said...

Jada kesihatan tu, Diman oiiii... :)

Anonymous said...

taktik En Diman sama macam suami saya, nak tergelak,bila baca artikel ni.

Ariff Budiman said...

Kakcik..Insyaallah..Diman jaga dengan sempurnanya

Ariff Budiman said...

Anonymous...He he. Kira kami seperguruanlah

pB said...

b careful

Ariff Budiman said...

pB..Terima kasih di atas ingatan itu. Insyaallah WN akan terus careful

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...