Teman-teman

Saturday, July 16, 2011

Sedap Wei....


Jam 11 pagi sebelum aku solat Jumaat, masih sempat aku keluar jalan-jalan sekitar pekan. Ternampak rakanku yang menjual buah durian. Aku hendak membeli sebiji 2 buah durian untuk dibuat kuah durian. Tapi diberinya aku sebakul. Buahnya bukan tak elok cuma ada yang telah di tebuk tupai dan ada yang pecah akibat terjatuh diatas batu. Aku bawa pulang kerumah.

" La bang..buat apa banyak sangat buah ni ". Terkejut isteriku melihat begitu banyak buah.

" Abang nak beli sebiji dua saja untuk buat kuah durian tapi kawan abang bagi sebakul. Nak buat macam mana ". kataku kepada isteri. Akhirnya isteriku membuat seperiuk kuah durian lalu di masukkan ke beberapa buah tuppaware.

" Yang ini abang bagi dekat kawan abang ". kataku isteriku sambil membungkus dalam beg plastik. Aku diam membisu memerhati isteriku.

" Kenapa abang diam saja ". Tanya isteriku kehairanan

" Nah tau tak yang Allah telah berikan kepada abang 2 orang isteri yang mulia pekertinya ".

Bertambah kehairanan isteriku dengan kata-kataku.

" Dulu masa arwah Aishah ada, dia juga macam Nah. Kalau buat kuah durian sudah pasti kawan abang dapat merasa. Sebab tulah abang kata yang abang ini amat bertuah mendapat 2 isteri yang baik akhlaknya ". Isteriku hanya tersenyum mendapat pujian dariku.

" Baru-baru ni ketika dalam kereta ada ceramah agama ". Cerita isteriku

" Ustaz tu kata. Mana-mana isteri yang kematian suami, Allah akan menggantikannya seorang suami yang lebih baik dari sebelum dengan syaratnya kita tidak pernah lupa akan Allah ". Sambung isteriku lagi bercerita sambil mengalir airmatanya. Lembut sungguh jiwanya.

" Kira Nah ini amat beruntunglah mendapat suami seperti abang ". Puji pula isteriku. Aku hanya tersengih mendapat pujian darinya. Layakkah aku di puji begitu. Malu pula rasanya. Cepat-cepat aku mengubah topik yang lain.

Dalam perjalanan ke tempat kerja, aku singgah di gerai mencari roti cream crakers. Hajat di hati hendak cicah roti dengan kuah durian. inilah makanan kesukaanku sewaktu di bangku rendah lagi. Tertawa isteriku dengan stail aku makan. Dia pun hairan adakah sedap roti ini dimakan bersama kuah durian. Sedap pembaca sekelian. tak percaya cubalah.

Sebelum roti ini dimasukkan kedalam mulut, aku snap dulu gambarnya. Seperti biasa aku forward kepada isteriku. Sejam kemudian aku mendapat berita darinya yang dia sudah beli roti ini. Katanya memang sedap sekali. Selamat menjamu selera

4 comments:

Marina Monroe said...

Tak pernah makan dgn biskut dgn kuah durian pulak dgn roti benggali selalu lah..he he he

Ariff Budiman said...

Marina Monroe..Saja suka mereka waktu kecik-kecik. Bila dah tua jadi habbit pula

insan_marhaen said...

Betul..betul.. Makan bubur durian dengan cream crackers memang sedap.

IM makan masa kecil-kecil dulu..

Ariff Budiman said...

insan marhein...Tu dia sudah ada gang rupanya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...