Teman-teman

Sunday, October 09, 2011

Masakan Anak Gadisku

" Bang boleh tolong beli daun salad dan rempah sup tak. Nah nak buat nasi ayam ". Isteriku meminta pertolongan sebelum kami bertolak ke Kulim untuk mencari peralatan perniagaan isteriku. Setelah dibuat nasi ayam, jam 10 pagi kami bertolak ke Kulim. Sewaktu bersama arwah Siti Aishah dia sudah maklum yang aku tidak minat dengan nasi ayam. Jadi dia akan buat sambal tumis jawa sebagai ganti. Namun aku tidak beritahu isteriku Rosnah tentang perkara ini. Aku hanya diamkan saja dan membeli seperti apa yang diminta olehnya.

Sedang asyik berlegar di bandar Kulim anak lelakiku menalipon.
" Ayah kakak ajak makan di rumah. Kakak masak sambal tumis udang dan siput kepah masak cili padi ". Mendengar masakan dari anak gadisku membuatkan aku berselera. Sudah lama aku tidak merasai siput kepah masak cili padi. Inilah resepi arwah Siti Aishah kepada anak gadisku. Sayu juga hatiku bila mendengar kedua-dua anakku pagi-pagi lagi sudah kepasar. Memang mereka sudah pandai berdikari. Kalau dulu bila ayah dan emak pulang dari pasar mereka masih lagi berselimut. Kini semua nikmat itu sudah tiada.

Kami sampai dirumah jam 3 petang. isteriku terus kedapur untuk mengambil nasi.
" Abang nak balik rumah abang ke ". Tanya isteriku. Aku mengiakan saja
" Abang tak mau makan ke dulu ". Tak sampai hati aku nak menolak permintaan isteriku. Nanti kecil hati pula. Aku jamah sedikit dan minta izin darinya untuk pulang kerumah pertamaku. Kebetulan anak lelaki akan bertolak pulang ke Tanjung Malim. Setelah anak lelaki bersalaman dan beramgkat pulang ke Tanjung Malim maka aku pun apalagi. Rezeki sudah berada didepan mata. Alhamduillah pandai anak gadisku masak. Macam ibunya. Hari-hari lain dia begitu sibuk dengan kerjanya. Begitu juga denganku. Hari ini dia off manakala aku mengambil cuti maka dapatlah aku merasa masakan anak gadisku. Syukur Ya Allah. Sekurang-kurang memori ini tidak luput dari ingatan.

2 comments:

Marina Monroe said...

Salam Ariff, Alhamdulillah, sekurang2nya dpt rasa masakkan anak yg mewarisi arwah ibu nya..Syukur

Ariff Budiman said...

Marina Monroe..Betul akak. setiap peristiwa ada hikmahnya yang tersembunyi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...