Teman-teman

Saturday, October 15, 2011

Punggong Abang Berbau

Begitu berguna sekali kad Touch n Go sehinggakan begitu ramai yang menggunakannya sekarang. Bagi pengguna Jambatan Pulau Pinang pengguna akan mendapat diskaun sebanyak 20% tol dengan syarat mesti daftar di pejabatnya berdekatan tol jambatan. Kalau motosikal tanpa diskaun akan di caj sebanyak Rm1.40. Dengan diskaun pengguna akan di caj sebanyak RM1.12 manakala kereta pula tanpa diskaun di caj sebanyak RM7 dan selepas diskaun di caj sebanyak RM5.60. OK kan. Maka ramai yang sudah menggunakan kad touch n go bila memasuki jambatan. Aku juga merupakan pengguna kad touch n go

Berbagai ragam manusia menggunakan kad untuk menaikkan palang. Ada yang melekat kad di mesin maka akan naiklah palang. Ada yang menekap beg duit dan masih boleh lagi menaikkan palang. Yang paling unik ialah meletakkan kad di belakang pokek iaitu di punggung. Bila sampai dimesin terus mereka menonggeng punggung dan palang pun akan naik. Inilah yang akan aku kongsi cerita.



Aku bertugas shif malam. Jam 8 pagi aku sudah menyerah tugas kepada rakanku. Dalam 8.30 pagi aku bertolak untuk pulang kerumah. Aku tidak risau dengan jambatan samada jamn atau tidak sebab aku menggunakan motosikal. Aku tidak suka menggunakan kereta sebab melambatkan perjalananku terutama ketika memasuki jambatan. Kalau berlaku kemalangan atas jambatan alamat bekalan yang dibeli boleh dihabiskan didalam kereta.

Bila aku sampai di tol jambatan kelihatan motosikal berderet. Tak pernah-pernah motosikal berderet semacam ini. Laluan kad touch n go juga sesak. Aku melihat seorang lelaki terkial-kial samada nak memasuki laluan berbayar atau touch n go. Akhirnya dia masuk ke laluan touch n go. Seorang lelaki dihadapannya bila sampai di tol terus menonggeng punggung melekat di mesin. Begitu mudah sekali.
" Tit tit tit ". Bunyi mesin pengimbas dan palang pun terbuka.
Aku berada di nombor 4 belakang lelaki yang terkial-kial tadi. Tiba gilirannya terus dia menonggeng punggungnya melekat di mesin. Sonyap jer mesin. Di tonggengnya sekali lagi. Diam mesin tu tak berbunyi. Tonggengnya lagi dan akhirnya mendapat teguran special dari seorang lelaki.
" Bang..pungkok abang berbau. Tu yang palang tak mau buka ". Guraunya di ikuti ketawa dari penunggang yang lain. Aku tersengih namun dalam hatiku hanya tuhan saja yang tahu.

Lelaki tersebut begitu panik sambil meraba pokek seluarnya untuk mencari duit.
" Bang ini touch n go. Nak bayar sebelah sana ". Kata lelaki di depannya. Akhirnya lelaki tersebut terpaksa meminta penunggang yang lain mengundur untuk dia keluar kelaluan berbayar. Bukan senang penunggang lain nak untur motosikal. Akhirnya terpaksa juga pekerja tol datang lalu membenarkan palang dibuka dan lelaki tersebut membayarnya dihadapan. Begitu jamn motosikal tanpa mereka tahu yang menyebabkan jamn ialah masalah tonggeng yang tak laku. Bila sampai di rumah aku ceritakan kepada isteriku. Ketawa dia bila melihat aku menggayakan keadaan lelaki tu menonggeng punggungnya. Itulah masalahnya kalau kita hanya pandai meniru tanpa berfikir rasionalnya. Penunggang motosikal yang menggunakan kaedah ini pastikan kredit penuh ya......Kalau tidak sia-sialah tonggengan anda....

7 comments:

Marina Monroe said...

Salam Ariff,

Lawak hari minggu, akak tersenyum ragam penunggang2 motorsikal..
hehehehe

Ariff Budiman said...

Marina Monroe...Rakyat Malaysia bermacam tagam

saing said...

kihkih..lawak mr bean..kesian pun ada...yg menegur dia pun, agak2lah nak blawak pun, apa salahnya gunakan pkataan lebih sopan lg, malukan kaum sj

sekamar rindu said...

salam..

singgah folo ur blog

Ariff Budiman said...

saing..Tu la saing. Lawak tak kena tempat. Tapi saya juga tergelak. He he

Ariff Budiman said...

sekamar rindu...Terima kasih sudi follow

MaYa MustWany said...

he2..ada bauuuu..he2..mesti malu tahap super sayaa la tuh..kih3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...