Teman-teman

Saturday, March 24, 2012

Berada Di Penang

Aku bangun seawal jam 6 pagi untuk menyambung study aku. Ini merupakan study last minit. Sudah 3 cawan kopi aku bedal. Jam 8.30 pagi aku masuk ke kelas. melihat saja kertas soalan hati aku sudah terasa sesuatu. Kecut perut di buatnya maklumlah sudah lama meninggalkan peperiksaan. Fasilitator menyerahkan kertas ujian. Dibacanya soalan pertama sebagai panduan.
" Encik jawapannya untuk solan nombor 1 apa ". Aku bertanya secara seloroh.
" Saya dah ajar kan semalam. Cuba lihat kembali nota ". kata fasi
" Boleh tengok nota ke encik ". Kata rakanku pula
' Saya tak cakap apa-apa pun ". Kata fasi sambil tersenyum.

Mendengar kata-kata azimat fasi apa lagi riuh rendah tanda gembira dengan kebaikan fasi yang buat tak tahu saja sambil bermain laptop.
" Untuk soalan no 2 & 3 apa jawapannya ". Aku bertanya rakanku yang berada di sebelah.
" A...Abang Ariff dapat tak jawab soalan no 5 ". Jawab rakanku dan dia pula bertanya
" C ". Jawab aku ringkas. Mesej bunyi bertalu-talu dan bermacam ragam. Technician dan Jurutera tidak terkecuali. Bagi aku ini merupakan refreshment saja sebab aku sudah lulus peperiksaan sebelum ini. Bagi jurutera mereka terpaksa lulus peperiksaan ini bagi memudahkan mereka berhijrah ke division yang lain. Walau bagaimana pun aku harus lulus dengan peperiksaan yang kedua ini.

" Pakcik dapat tak jawapan untuk soalan no 15 dan 16 ". Tanya jurutera.
" A dan D " Jawab aku ringkas dan aku pula bertanya.
" Encik soalan 20, 21 dan 22 dah dapat jawapan ". Tanya aku
" B, C dan A ". Jawab seorang juurtera dengan ringkas.
" Saya harap kamu semua dapat menjawab kesemua soalan.Saya dengar pagi ini banyak sungguh bunyi SMS maklumlah awak semuakan sudah nak pulang kerumah dan berjumpa orang tersayang ". Gurau Fasi berseloroh dan kami tahu apa maknanya. Riuh rendah gelak ketawa. Soalan objektif bolehlah pakat-pakat share pengetahuan seorang sedikit tapi kalau melibatkan soalan subjektif ia haruslah ada kretiviti sendiri sebab ia melibatakan kita melukis plan, diagram dan bermacam-macam bentuk lukisan yang harus di jawab. Alhamdulillah Allah telah mempermudahkan aku dan rakan-rakan. Tak sabar rasanya kami untuk pulang ke Penang. Siapa yang summit jawapan terlebih awal dia boleh pulang. Seorang jurutera wanita yang mudah telah menghabiskan jawapannya dan dia pulang awal. Semua terhenti melihat dia melangkah keluar dari kelas.

Orangnya masih muda dan sudah tentu otaknya masih boleh digunakan lagi. Kami yang berada di penghujung rindu masih terkial-kial mencari jawapan sebab jawapan yang diberikan terlalu hampir.Selesai menghantar kertas jawapan kami bersurai dan makan di kantin. Kemudian terus kami memecut pulang ke Penang selepas solat Jumaat. jam 7 petang aku sudah sampai di rumah. isteriku menyambut dengan penuh senyuman gembira. Sudah lama tak bersua. hanya talipon menjadi penghubung di antara kami. Syukur alhamdulillah...

4 comments:

MaryaYusof said...

As salam En Arif,

Seronoknya exam ye... siap fasi benarkan 'toyol' percuma lg..hehehe... :)

Marina Monroe said...

Salam,

Ishhhh..tak 'aci' macam tuh..hehehehehe

Ariff Budiman said...

Marya Yusuf...ha ha Toyol free siapa tak mahu

Ariff Budiman said...

Marina Monroe...He he aci ler...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...