Teman-teman

Friday, March 16, 2012

Jangan Percaya Kepada GPS


Aku tersenyum sendirian membaca kisah GPS di Berita Harian Online. Aku dan isteri sudah terkena dengan sistem ini. Kami telah di jemput ke kenduri perkahwinan anak kakak isteriku di Kajang.
" Abang tau ke nak kesana ". Tanya isteriku.
" Beres. Dont worry. Abang baru beli GPS jenama Papago ". Kataku dengan bangga sambil set alamat rumah kakak iparku.
" Boleh percaya ke dengan GPS ni abang ". Tanya lagi isteriku.
" Inilah teknologi terkini. Lagipun jenama Papago memang di akui baik ". Jelasku lagi.

Hari yang di nantikan telah tiba. Aku pastikan yang pengecas GPS dalam kereta tidak ditinggalkan. Ia amat penting untuk pandu arah kami. Dalam perjalanan kesana isteriku begitu cepat terlelap tapi lelapnya hanya seketika saja. Kemudian fresh kembali. Macam-macam jenis makanan dan cokelat di masukkan kedalam mulut aku. Aku hanya ngangakan saja mulut. Syokkan dapat pembantu macam isteriku. Ketika memasuki Kajang aku pun ON GPS.
" Selamat datang kepada pengguna GPS ". Kata GPS ler. Tersenyum bangganya aku memerhati isteriku yang di tugaskan memegang GPS.
" Teruskan perjalanan. Pandu dengan cermat. Sila berhati-hati ". Bebel GPS.
" 200m di hadapan ada bulatan. Masuk kiri dan simpang yang kedua masuk kanan ". Arah GPS.
" Alhamdulillah Nah. Nasib baik kita bawa GPS. Senang saja dia tunjuk jalan ". Tersenyum isteriku.

" 100m di hadapan sila belok ke kanan dan teruskan perjalanan anda ". Kata lagi GPS
" Bila nak sampai ni bang ". Tanya isteriku
" Insyaallah percaya kepada GPS ". Kataku confident.
" 10 m di hadapan belok ke kiri....Anda telah selamat sampai ke destinasi ". Kata GPS.
" Alhamdulillah sampai juga kita. Terima kasih kepada GPS ". Gurauku.
" Assalamualaikum....". Isteriku memberi salam. Entah berkali-kali diberi salam akhirnya pintu pun terbuka. Aku dan isteri saling berpandangan. Rupanya apek berseluar pendek yang membuka pintu rumah. Aku bertanya alamat yang di beri.
" Oooo itu tempat. Lu jalan terus...lu jumpa kilang...lu masuk kili ". Aku tergaru-gari kepala dengan penjelasan apek tersebut.

" Assalamualaikum kakak..Kami tersesat jalan ". Telepon isteriku kepada kakaknya. Akhirnya dengan bantuan melalui telefon akhirnya sampai juga kami di rumah kakak ipar. Tertawa isteriku bila memandang muka aku. Perli la tu.
" Jangan percaya kepada GPS bang ". Aku tertawa macam muka sardin akibat terkantoi. Terlalu percaya dengan teknologi ciptaan manusia...

5 comments:

kakcik said...

GPS = Guna Pun Sesat. hehehe...

Ariff Budiman said...

kakcik...Ha ha betoi betoi

insan_marhaen said...

IM nak kena pi konvo anak kat PICC ni. Ingat nak pinjam GPS dari Habuna.

Lebih baik guna GPS dari tak guna apa-apa lansung.

Gerun bila dengar nak kena pi Putra Jaya ni...

MaYa MustWany said...

hihihi memang tak leh caya sgt.kwn mas guna sampai2 rupanya jalan mati.ceh.hihihi

tapi kalau mas,gps berguna sgt2 coz mas mmg xmahir jalan2 ni.

MaryaYusof said...

As salam En Arif,

Setuju dgn kakcik....hehehe...kelakar! Teringat ms mula2 beli kereta dulu, pakej dpt GPS sekali...tup tup ntah mana dibawanye kitorang... smp dah nak kering minyak... gelabah gile time tu...hehehe... Nasib baik jumpa jgk stesen minyak... adoi.. setuju teknologi ciptaan manusia mmg xsempurna walaupun sedikit sbyk membantu, kena pandai guna sambil guna ikut juga signboard! ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...