Teman-teman

Monday, August 06, 2012

Cincaluk Punya Penangan...

Setiap minggu iaitu pada hari Ahad aku ternanti-nanti bubur lambuk yang di buat oleh AJK wanita surauku. Memang sedap kaum wanita masak. Kalau aku tak datang mereka akan menyimpan untuk aku sebanyak 2 bungkus. Balik ke rumah dan bila tiba waktu berbuka aku makan bersama cincaluk. Best juga rasanya.
" Abang ni merapu la. Mana ada orang makan bubur lambuk dengan cincaluk ". Kata isteriku
" Bertuah la Nah dapat suami yang pelik ". Kata-kataku membuatkan isteriku tertawa gelihati.

Bubur lambuk + cincaluk + buah naga
Semalam Ahad sekali lagi aku ke surau. Jawatankuasa wanita sedang membungkus bubur lambuk untuk diagihkan. Diberinya padaku seperti selalu sebanyak 2 bungkus. Wangi sungguh baunya. Aku pulang lalu aku simpan dalam peti sejuk. Niat dihati nak makan sahur ditempat kerja. Awal-awal lagi aku sudah berpesan pada isteriku.
" Nah nanti buat cincaluk no. Abang nak bawa tempat kerja. Nak makan bersama bubur lambuk. Jangan lupa potong buah naga sama ". Isteriku hanya tersenyum dan kali ini tiada apa yang di hairannya lagi akan kepelikkan makanan suaminya. Sebelum aku bertolak dihulurnya bungkusan untuk sahurku.
" Terima kasih Nah ". Kataku pada isteri dan bersalaman. Jam 5 pagi aku bangun dan masukkan bubur lambuk kedalam microwave. Dalam masa 1 minit bubur sudah panas. Aku buat secawan nescafe. Aku mulakan dulu dengan memakan buah naga.

Aku masukkan cincaluk kedalam bubur lambuk. Masyaallah sedapnya. Begitu rakus sekali aku makan walaupun keseorangan di tempat kerja. Alhamdulillah selesai juga sahurku. Tiba-tiba aku terasa kepalaku berputar. Kenapa pula ni. Aku terus keluar dan akhirnya apa yang aku makan aku muntahkan kembali. Perut pula terasa memulas. Aku berlari ketandas. Sudah berapa kali aku kukus panggang grill kukus panggang grill kukus. Aku menalipon isteriku. Terkejut dia pagi-pagi aku sudah menaliponnya. Apalagi tertawa dia bila dengar cerita aku. Heh......ingatkan dia simpati terhadapku.
" Abang makan pelik-pelik lagi ". Kata isteriku separuh ketawa. Aku hanya diamkan diri setelah diperli isteriku. Dalam hati..aku tak mau makan dah bubur lambuk bersama cincaluk. Nahin nahin nahin.....Kepada pembaca..jangan tiru aksi ini ya....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...