Teman-teman

Tuesday, April 30, 2013

Menghilangkan Keletihan

Hari Sabtu yang lepas isteriku begitu sibuk di dapur menguruskan masakan untuk berniaga di pasar malam. Sesudah subuh dia sudah masuk kedapur. Aku beritahunya sementara dia memasak aku nak ke sungai mencari anak batu. Tujuannya untuk kegunaanku mengurut kaki dan tapak kaki. Batu yang lama sudah pecah akibat terjatuh. Mendengar aku nak ke sungai terus dia meminta agar aku menunggunya selesai memasak sebab dia hendak mengikut bersama. Katanya nak berendam dalam air yang sejuk sebelum ke pasar malam. Terpaksa aku menanti isteriku selesai masak.


Jam 10 pagi isteriku telah selesai memasak. Cepat juga dia memasak. kami terus kesungai dengan motosikal. Ia lebih mudah sebab jalan nak ke sungai agak sempit dan ia hanya untuk laluan satu kenderaan saja. Inilah sungai yang penuh dengan kenangan sewaktu aku di alam remaja. Tempat kami bermain. Memandangkan kawasan air terjun ini merupakan tumpuan ramai walaupun ketika kami sampai tiada orang namun ianya pasti akan di kunjungi orang.


Aku membawa isteriku ke atas sedikit. Tempat aku dan arwah Siti Aishah bersantai. Aku pernah membawa isteriku ke sini. tempatnya amat sesuai untuk orang berkeluarga. Anak muda tidak suka tempat ini sebab mereka tidak boleh terjun dan berenang. Ianya pula ke bawah dan orang yang lalu lalang tak nampak sangat. tepat jangkaanku. tiada siapa di sini. Aku dan isteri terus masuk kedalam. Memang nyaman dan menyegarkan. Isteriku terlalu suka hingga tak terasa masa berlalu begitu pantas sekali. Menjelang waktu zohor kami pulang kerumah untuk persiapan ke pasar malam pula. Sungai yang berdekatan dengan rumahku menjadikan ianya begitu mudah dan seronok bila terasa nak mandi di sungai.

1 comment:

MaYa MustWany said...

fuhh best bermandi manda tapi sekarang musim ujan..bahaya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...