Teman-teman

Wednesday, April 17, 2013

Sambal Tumis VS Pak Tongko

Awal-awal lagi isteriku mengajak aku menemaninya ke pasaraya Mydin untuk mencari barang untuk berniaga. Jam 9 pagi kami keluar menuju ke Mydin. Memang barang di Mydin jauh lebih murah dari pasar dan sayur-sayurnya juga segar. Alhamdulillah kami merasa begitu tenang dengan keadaan yang tidak sesak. Mungkin masih awal lagi. Selepas membayar sedar-sedar jam sudah pukul 12 tengahari. Perut pula terasa lapar. Maklum la pagi tidak menjamah apa-apa. Nasib baik bersebelahan Mydin ada foodcourt jadi di situlah kami makan pagi merangkap tengahari. Bila perut kelaparan maka makanan sudah tentu menjadi sedap.


Sebelum pulang kerumah isteriku membeli Pak Tongko. Lama katanya tidak makan. Tiba-tiba terasa teringin nak makan pula. Di jual dengan harga 3 biji untuk RM1. Isteriku membeli sebanyak RM3.
" Bang..Pak Tongko ni kalau makan dengan sambal tumis jawa memang sedapkan ". sambil mengerlin g kearah aku. Aku tertawa gelihati.
" Ala..tau la. Nah nak minta abang buat sambal tumis ". Tertawa dia bila aku tahu maksud kerlingannya. Bila pulang aku tahu dia akan terus menetak ayam dan disimpan di dalam peti sejuk. Badan sudah tentu keletihan. Jadi biarlah aku yang masak kali ini.


Selepas solat zohor aku terus masuk kedapur. Maka keadaan di dapur mula berbunyi bising bila aku masuk. Biasa la kalau orang jantan buat kerja kan. Setelah ready semua, aku pun mula menumis..
" Wanginya kalau tuan dia sendiri yang buat. Nah buat tak wangi macam ni ". Puji isteriku. Aku kembang la sekejap dengan pujian isteri. Akibat terlebih makan puji maka sambal tumis aku sedikit masam. Setelah isteriku selesai membelah ayam maka dengan cepat sekali dia mengambil sambal tumis lalu memcicah dengan pak tongko. Diam saja isteriku.
" Macam mana rasa sambal tumis abang ". Aku bertanya untuk kepastian. Maklum la chef yang makan.
" Sedap..sedap...". Kata isteriku sambil membuat thumbs up.
" Masam sikit tu. Abang terlebih masuk asam jawa. Tu la Nah puji sangat ". Aku berkata. Isteriku terus tertawa.



" Tu la...Abang ni pantang sikit kena puji dah lari resepi ". kata isteriku. Aku turut tertawa. Terus aku masukan kembali sambal tumis dan modified sikit. Maknanya kena tambah cili la. Selepas siap aku minta isteriku merasa.
" Ha...ni baru terbaik ". kata isteriku. Akhirnya Pak Tongko atau chakui dengan begitu cepat kehabisan. Tak terasa cicah dengan sambal tumis.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...