Teman-teman

Tuesday, June 07, 2011

Sandiwara Dunia

Setiap kali bila aku pulang dari kerja setelah bertugas di bandar aku akan melihat seorang pemuda india menghulurkan tempurung sambil jalan terketar-ketar. Bila lampu trafik berhenti maka mulalah dia berjalan mendekati kereta sambil menghulur tempurung dengan keadaan dirinya yang terketar-ketar menagih simpati dari orang ramai. Bila dia menghampiri aku rasa kasihan melihat dirinya yang tidak terurus. Aku menyeluk poket dan adalah sebanyak 60 sen lalu aku berikan kepada pemuda tersebut. Mulutnya yang herot tidak membolehkan dia mengucapkan terima kasih dengan sempurna. Hanya isyarat tunduk sebagai tanda terima kasih kepada mereka yang menghulurkan wang.

Semalam jam 12 tengahmalam ketika aku pulang dari tugas, aku berhenti di lampu trafik. Pemuda itu datang menghampiri kereta dengan keadaan terketar-ketar seperti yang dibuatnya selalu. Entah kenapa keadaan menjadi kecuh seketika. Rupa-rupanya perbuatan pemuda itu telah lama di hidu oleh pihak polis atau orang ramai. Itu aku tidak pasti. Rupa-rupanya pemuda tersebut adalah penipu besar. Bila melihat dia dikejar oleh beberapa orang pemuda, apalagi terus dia cabut lari. Begitu laju sekali. Tidak lagi terketar-ketar seperti selalu. Hebuh juga diperhentian lampu trafik. Padaku itulah sandiwara dunia. Demi untuk mencapai impian seseorang sanggup berlakun dan pemuda itu merupakan pelakun yang hebat. Sehebat Rajnikanth pelakun filem tamil.

Aku tidak hairan dengan sandiwara ini sebab semasa aku mengerja umrah pada tahun 2010 sebelum memasuki Masjidil Haram terdapat pengemis warga Afrika dengan lakunan mereka seolah-olah tangan mereka kudung. Tapi entah kenapa orang ramai dapat melihat pengemis yang kudung tangan itu tergaru-garu dibelakang badan. Tanpa menghiraukan pengemis, orang ramai terus berjalan menuju ke Masjidil Haram. Di depan kaabah pun mereka boleh mencuri. Sedar-sedar beg sudah di toreh. Manusia sanggup melakukan apa saja demi tuntutan nafsu yang tidak pernah padam...

4 comments:

kakcik said...

Demi nafsu, manusia sanggup mengenepikan hukum...

Ariff Budiman said...

Kakcik..Benar sekali manusia sanggup melakukan apa saja demi nafsu.

Marina Monroe said...

Pemalas mencari rezeki halal, menipulah paling senang..

Ariff Budiman said...

Marina Monroe...cara muda mendapatkan wang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...