Teman-teman

Tuesday, June 07, 2011

Nasi Goreng & Sambal Tumis Jawa

Hari ini merupakan hari off aku. Aku beritahu pada isteri yang hari ini aku nak buat sambal tumis. Tersenyum isteriku bila mendengar sambal tumis. Aku tahu selepas aku buat sambal dia akan modified masukkan ikan kurau masin kedalam sambal. Bertambah sedap lagi sambal tumis aku. Ini saja makanan kami tengahari ini. Baki dari kuah sambal tumis aku buat nasi goreng.

Pernah hari itu aku berjanji kepada pembaca semua yang aku nak bagi resepi sambal tumis jawa aku. Tak baik mungkir janji dok. Ok hari ini aku perturunkan ilmu aku kepada semua. Selamat mencubanya. Jadi atau tidak, pembaca kena makan juga.

Bahan-bahan
  1. Udang kering / ikan bilis pembaca boleh pilih. Sebanyak RM2 untuk 4 orang makan.
  2. Asam jawa. Sebesar ibu jari kaki. He he ukur sendiri ibu jari kaki besor mane.
  3. 5 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih. Di tumbuk sehingga lumat.
  4. Cili bo 2 bungkus yang sedang. Ikut rasalah
Cara membuatnya
  1. Rendam udang kering sehingga lembut dalam air panas. Airnya disejat dan jangan dibuang.
  2. Tumbuk udang kering sehingga lumat
  3. Goreng udang kering yang ditumbuk tadi sehingga wangi.
  4. Masukkan 2 bungkus cili bo kedalam udang yang di goreng.
  5. Air udang yang disejat digaul dengan asam jawa yang sebesar ibu jari kaki. Ikut rasanya.
  6. Masukkan bawang merah dan putih yang telah di tumbuk halus.
  7. Kini semuanya telah dimasukkan. Tunggu sehingga airnya kering dan minyaknya pecah.
  8. Pembaca boleh rasa. Kalau nak sedap lagi masukkan perencah udang atau ikan bilis seri aji kedalam. Jangan masuk semua. Rasa dulu. Takut masin.
  9. Bila dah siap, sambal tumis berbaki janganlah dibuang terus. Boleh digoreng dengan nasi. Sedap woo...
  10. Kalau nak masukkan ikan talang masin atau ikan kurau masin kedalam sambal tumis. pastikan direndam dahulu sebab nanti terlalu masin. Kemudian goreng dan masukkan kedalam sambal tumis jawa.
Itu saja. Cukup mudah saja kan. Selamat mencuba sambal tumis jawa......

13 comments:

Marina Monroe said...

Terima Kasih kongsi recepi sambal tumis jawa

Ariff Budiman said...

Marina Monroe...Selamat mencuba akak

kapten said...

thanks wn atas resepi nya....nak kena cuba nie..

Ariff Budiman said...

kapten...Sila-sila. Semoga success hendaknya

MaryaYusof said...
This comment has been removed by the author.
MaryaYusof said...

mmm...menarik..bolehlah try nnt...

maiyah said...

assalam..

wahh mmg sedap ni, trm ksh dpt resepi ;)

MulutPayau said...

Assalamualaikum...

Singgah di blog ni...
Dah ambik resepi...terima kasih yer..

Ariff Budiman said...

Marya Yusof..Jadi bagi tau ler

Ariff Budiman said...

Maiyah...Sama-sama kasih

Ariff Budiman said...

Mulut payau..Sambal tumis ini baik untuk mereka yang terasa payau. Selamat mencuba

saing said...

Salam.ermmm...mcm x sedap jer...hehe, gurau saja. nnti bila2senang, blh perturun ilmu masak x utk mi udang, kerabu mangga, peria goreng telur dan air bandung jawo( yg cpr air soda tu ke?). kalu blhlah yer.thx

Ariff Budiman said...

saing...Insyaallah saing punya pasal akan saya perturunkan satu persatu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...