Teman-teman

Sunday, July 17, 2011

Ahad Yang Penuh Makna

Ahad 17 Julai 2011 - Telah seminggu aku set tarikh ini untuk memancing bersama isteriku. Dia cukup gembira dan tidak sabar menanti saat ini. Tiba saatnya, jam 7 pagi lagi aku ke pasar mencari sotong untuk dibuat umpan. Isteriku dirumah pula menjerang air untuk dibawa bersama. Kemudian aku ke kedai untuk membeli nasi kandar. Nak makan di atas batu.
" Mamak...kuah banjir sikit ". Isteriku memang suka nasi kandar kuah banjir. Katanya puas makan. Kadang-kadang aku juga terikut-ikut dengan trend ini.

Bila pulang kerumah isteriku sudah siap dengan pakaian.
" Baju abang yang dok sangkut tu ". Sambil menunjuk kearah penyangkut baju. Tertawa aku sebab dia memilih baju yang sedondong iaitu t shirt yang sama warnanya. Tak apalah janji dia seronok aku tumpang gembira. Jam 10 pagi bersemangat kami keluar menaiki kereta menuju ke tempat yang sudah hampir 2 tahun aku tidak menjejaknya. Banyak nostalgia aku bersama arwah Siti Aishah di sini. Semasa dalam perjalanan kesana kami berborak dan bergurau andaikata mendapat ikan.

" Kalau dapat ikan kita buat kari saja malam ini ". Isteriku tertawa mendengar angan-anganku. Bila sampai kelihatan sudah ada beberapa orang sedang memancing. Ada juga keluarga yang membawa anak-anak untuk mandi laut bersebelah tempat memancing. Kelihatan air sedang pasang besar.

" Masyaallah Nah air pasang. Cepat-cepat kita ambil tempat ". Aku terus membuka bonet keretaku.

" Nah tak ada rod dalam kereta ". Aku berkata kepada isteriku. Aku terus menalipon anakku yang berada di Politeknik untuk bertanyakan rod.

" Rod adik tinggal di rumah tok ". Geramnya aku mendengar selamba dia menjawab.

" Pasai apa abang tak check semalam ". Tergaru-garu kepala aku memikirkan kesilapan dari aku sendiri yang begitu yakin semuanya berada di dalam bonet kereta.

" Jom kita balik la. Abang tak ada mood nak memancing ". Sugul isteriku bila aku bertindak demikian. Sepanjang perjalanan pulang mulut aku asyik membebel geram dengan sikap aku juga. Diam saja isteriku. Akhirnya sampai kami dirumah. Setelah isteriku masuk kedalam rumah, aku terus kerumah ibu mertuaku mengambil rod. Terasa kesian pula dengan isteri. Dah buat macam-macam akhirnya aku batal atas sebab kesalahanku sendiri.

" Nah nak pergi memancing juga ke ". Tanya aku dan mendapat reaksi positif dari isteriku. Jam 11 pagi kami sekali lagi ke pantai. Kelihatan air sedang pasang besar. Aku pun mula memasang umpan sambil isteriku menyuap kerepek pisang dalam mulut aku. Kadang-kadang aku menyuruh isteriku memegang rod. Biar dia dapat rasa bagaimana ikan merentap kail.

" Bang...bang dapat ikan ". Kelam kabut isteriku memberi rod kepadaku. Bila aku tarik tali umapan masih lagi ada. Tersenyum aku. Mungkin tali yang di pukul ombak besar disangkanya ikan merentap umpanku. Nampak dia enjoy juga. Seronok rasanya kami dapat berbual bersama. Macam-macam cerita dari isteriku. Penuh dengan gelak ketawa kami.

Tujuan aku kesini pun bukanlah untuk mendapat ikan semata-mata. Aku perlukan merehatkan mindaku juga. Mengail ikan hanyalah sebagai sebab musabab saja. Sudah berapa kali aku menukar umpan. Isteriku ditugaskan memotong sotong. Sekali sekala ombak memukul kuat akan batu. Melihat ombak yang memukul pantai, ia seperti kehidupan berumahtangga. Kekadang damai dan tenang. Kekadang bergelora. Ada juga kadang-kadang badai dan taufan. Kadang-kadang pasang dan ada surutnya. Begitu juga hidup berumahtangga. Ia tidak boleh lari dari menghadapi dugaan. Kitalah yang harus pandai mengemudi tatkala bergelora.

Begitu lama aku berkhayal, tiba-tiba terasa umpanku disambar. Cepat-cepat aku memusing rod dan akhirnya dapatlah seekor ikan gelama. Isteriku cukup gembira sebab katanya inilah kali pertama dia mengail ikan. Terus dia mengambil beg plastik. Mak datuk. Besarnya beg plastik yang dibawa. Semakin lama ombak semakin kuat memukul batu. Basah juga baju kami dek terkena air yang melantun. Jam pukul 12 tengahari. Perutku sudah berbunyi.

" Nah jom kita makan di atas batu sana ". Aku mengajak isteriku makan bersama. Subhanallah sungguh nikmat kami menjamu selera diatas batu. Air nescafe panas begitu enak sekali. Sambil makan lebih seronok kami berborak. Inilah masanya kami berbual. Bukan senang sebab kadang-kadang masing-masing sibuk dengan tugasan.

Selesai makan, aku mengajak isteriku pulang. Cukup saja nikmat yang kami dapat hari ini. Minda kami alhamdulillah tenang. Aku mengucapkan terima kasih kepada isteriku kerana sudi menemaniku. Insyaallah lain kali katanya dia nak memancing sama....Seekor ikan yang dibawa pulang akan digoreng olehnya. kemudian kami anak beranak akan merasa seorang sedikit. kata isteriku. Nak ambil berkat...

2 comments:

hrusli61 said...

Satu dua tiga lekok
Jantan betina aku ketuk
Untung Jiman ku tumpang seronok
Dapat ikan poket tak payah selok

Ariff Budiman said...

hrusli61...
Pagi-pagi makan ku sagu
Terima kasih banyak-banyak cikgu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...