Teman-teman

Wednesday, July 06, 2011

Memancing Di Pulau Jerjak

Bot nelayan berhampiran jeti

Ahad 3 Julai 2011 - Kami berjanji pada jam 7 pagi kami akan berada di jeti. Hujan pula turun dengan lebatnya. Selepas menunggu akhirnya pada jam 9.00 pagi kami menaiki bot menuju ke Pulau Jerjak. Dalam masa 15 minit kami sudah berada di pulau. Cuaca begitu sejuk sebab hujan baru saja turun. Kelihatan kabus menutupi bukit. Aku mula memasang umpan pada batang rod. Rasa tidak sabar menanti umpat di ragut dek ikan.

Sempat bergambar sementara menanti bot datang

Aku merupakan orang yang pertama melontar kail. Dalam masa beberapa minit terasa ikan sudah merentap kail. Apa lagi aku terus menjerit pada anakku. " Cepat-cepat ikan besar ". Akhirnya aku merupakan orang pertama juga yang menaikkan ikan. Ikan pertamaku ialah ikan duri. Sudah terbayang masak asam. Baru dapat seekor dan terbayang. Sebentar kemudian anak lelakiku pula menaikkan ikan kerapu. Yang anehnya bila aku naikkan ikan duri, anak saudara mulalah ketempat aku. Bila anak aku pula naikkan ikan kerap kami pula ketempatnya.

Begitu rendang pokok. Tempat kami bertenduh andaikata panas

Isteriku yang berada di rumah kerap menalipon bertanyakan khabar. Firasatku mengatakan yang dia terasa sunyi berada di rumah. Maklumlah selalunya dia berada di gerai. Bila hari minggu saja dia dapat bersama denganku andaikata aku tidak bekerja. Kini hari minggu pula aku berada di pulau seharian. Kadang-kadang timbul rasa kasihan padanya. Tapi bila sudah berjanji aku terpaksa menunaikan janjiku. Lagipun aku mengajaknya menemaniku namun dia menolak sebab hari itu dia berpuasa.

Kami memilih berhampiran sangkar siakap. banyak ikan terlepas di sini

Entah kenapa mata aku terpandang di sebuah rumah kosong yang telah di tinggalkan. Aku beritahu kepada anakku bahawa terdapat seorang wanita berada di dalam rumah. Panjang betul rambutnya. Kalau tidak silap aku itu ialah langsuir. Mata aku ini kadang-kadang nampak dan kadang-kadang tidak. Mungkin pandangan itu akan menjadi seperti dahulu dimana saja aku memandang pasti dapat melihat kelibat benda asing. Akhirnya anak saudaraku menjerit. kailnya seperti direntap. Teruk juga aku melihat dia mengarau tali. Terbeliak mata kami bila dia menaikkan ikan jenahak yang besar. Apalagi kami semua pun berubah tempat dimana ikan besar baru saja di naikkan. Aku dapat melihat ikan siakap, senangin melompat-lompat di atas air. Mahu saja aku menangkapnya dengan jala.

Ikan duri yang pertama aku dapat. Masam asam pedas memang best

Bila umpan kerap diganti maka penyakit boring pun mula menyerang aku. Apalagi mulalah terasa lapar. Jam sudah pukul 2 petang. Aku membuka beg lalu aku ambil nasi lemak yang dibekalkan isteri. Senua dapat seorang sebungkus. Masyaallah bila perut sudah lapar. Dapat pula tempat yang rendang maka bertambah lajulah aku makan. Sedar-sedar nasi sudah kuhabiskan. Yang menjadi masalahnya bila perut sudah kenyang maka mata pun terasa mengantuk. Cepat-cepat aku mengambil wuduk dengan air laut untuk solat zohor. Dimana saja kita berada solat jangan di abaikan. Insyaallah kalau kita jaga agama Allah maka Allah pula akan menjaga kita

Sempat bergambar dengan anak lelakiku Hermawan sebelum menaiki bot

Angin laut yang memukul badanku membuatkan aku terasa begitu sejuk sekali. Cuacanya yang redup disebabkan hujan diwaktu paginya tidak membuatkan kami berganjak dari tempat duduk. Dari jauh juga kelihatan jambatan kedua Pulau Pinang begitu rancak berjalan. Sangkar siakap yang berada di depan kami membuatkan kami begitu bersemangat menanti kail disambar. Ramai mengatakan yang memancing di sini amat baik sebab banyak ikan siakpa yang terlepas akibat pukat yang terkoyak. Ini dapat kami saksikan sendiri ikan melompat-lompat didepan kami. macam perli saja.

Salah satu daripada tempat membela ikan siakap.

Sedang aku asyik menanti ikan memakan umpanku, aku menerima panggilan talipon dari isteriku. Terdengar nada kesakitan. Apa hal pula ni. Bisik hati kecilku. Dia memberitahu aku yang dia mengalami sakit kepala yang amat sangat. kataku kalau sudah sakit kepala bukalah puasa dan makan panadol. Namun dia berkeras. katanya nak menghabiskan puasa yang hanya ini yang terakhir.
" Abang balik pukul berapa ". Tanya isteriku dan aku tahu dia sudah terlalu sunyi.
" Abang balik pukul 5 petang ". kataku dan jam ditangan sudah pukul 4 petang. Rasa kasihan pula padanya.

Ikan sebelah atau lebih di kenali dengan nama ikan sisi nabi

Aku mula mengemas peralatan memancing. Jam 5 petang bot akan sampai seperti yang telah kami janjikan. Akhirnya jam ditangan menunjukkan jam 5.30 petang. Bayang bot masih belum sampai.
" Abang dok balik dah ke ". Tanya isteriku. nada kesakitan semakin jelas
" Tak. Bot belum sampai lagi ". Hati aku semakin risau pula. Belum pernah isteriku merasa sakit begini. Aku menalipon anak tauke bot. katanya ayahnya sudah keluar menghantar pemancing. Ini akan mengmabil masa sebab jumlah yang datang agak ramai dan tempat yang dilih pun tidak sama.

Aksi mendapat ikan duri. macam pemcing professional. Rod pun baru beli

Akhirnya jam 6.30 petang barulah kelihatan bot sampai. Jam 7.15 petang aku sudah berada di rumah. Kelihatan isteriku masih terbaring kesakitan. Waktu maghrib semakin tiba namun hidangan berbuka masih belum disediakan. Aku terus menaiki motosikal mencari nasi goreng. Alhamdulillah tepat azan berkumandang nasi goreng dan siap. isteriku hanya minum air kosong. Katanya dia nak solat dahulu dan selepas itu barukah dia hendak makan bersama dengan aku. Tahu benarlah aku yang dia terlalu sunyi.

Menyamar aksi dengan ikan jenahak. Hasil tangkapan dari anak saudara

Selesai solat, kami makan bersama. isteriku nampak murung tatkala makan. kesakitan amat dirasainya. pengalaman aku tentang mereka yang sakit kepala dengan tiba-tiba ialah ada benda yang menumpang di atas kepala. Aku masih ingat bagaiman arwah Siti Aishah sakit kepala yang amat sangat. Bila aku membaca ayat suci Al-Mathurat terus arwah isteriku rebah. Apakah ini keadaan yang sama berulang. itu hanya anggapan aku saja. Belum habis nasi goreng, isteriku bergegas masuk bilik. katanya dia tak tahan sangat dengan sakit kepala. Aku mengambil air tapi lalu aku bacakan ayat Al-mathurat sehingga habis. Aku minta dia minum sambil berdoa agar redalah kesakitan dan yang lainnya aku gunakan untuk menyapu di tengkuk dan kepala.

Di mana saja kita berada. Solat jangan di abaikan.

Alhamdulillah dalam beberapa minit isteriku berkata yang sakit kepalanya semakin berkurangan. Selepas aku membersih ikan membuang segala isi perut. Isteriku beritahu yang hari Isnin dia tak berniaga sebab hendak rehat katanya. Aku pula ambil cuti hari Isnin maka aku ganti kembali hari Isnin untuk bersamanya. katanya ikan yang aku dapat nak masak kari. Ini bermakna kami akan dapat rasa kari ikan pelbagai. Jam 10 malam aku terlelap. Baru terasa letih. Sedar-sedar di surau sudah melaungkan azan subuh.

Berangkat pulang kerumah

Anonymous said...

kelongpakngahpulaujerejak.blogspot.com

Adymukhris said...

Lass.. Ariff Budiman ka ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...