Teman-teman

Friday, September 02, 2011

Aidil Fitri 3

Jam 12 tengahari. Jemputan untuk keluarga isteriku Rosnah

Antara menu-menu yang di hidangkan

Jam 12 tengahari rumahku telah dikunjungi oleh kaum keluarga isteriku Rosnah. Aku telah tetapkan masa agar tidak berlaku pertembungan sebab rumahku bukanlah besar mana. Lama kelamaan begitu ramai tetamu yang hadir. Antara menu yang isteriku buat ialah laksa, pizza, satay, soto dan ketupat kuah kacang serta rendang ayam. Bila banyak juadah dan di buat sendiri maka budgetnya tidaklah terlalu banyak.

Emak dan bapa angkatku

Rumahku juga dikunjungi oleh ibu dan bapa angkat. Mereka merupakan orang yang banyak membantuku selepas pemergian Siti Aishah. Betapa sayangnya mereka dengan arwah isteriku. Mereka bukan setakat ketawa bersama malah menangis bersama mententeramkan jiwaku. Betapa gembiranya mereka bila di undang. Siapalah yang boleh melupakan orang yang sebaik mereka. Mereka umpama ibu bapa kepada kami.

Begitu teruja melihat menu-menu yang di sediakan

Tahun ini merupakan yang pertama kali kami membuat jamuan hari raya di rumah baru kami dan tahun ini juga ramai kaum keluarga yang hadir. Aku melihat isteriku yang paling sibuk dengan layanan. Sekejap kedapur membakar pizza. Bila keluar letak di atas meja begitu cepat habis. Maklumlah pizzanya begitu special. Kalau jamuan tanpa pizza tak ada maka tak sah lah jawabnya. Sekejap pula membawa keluar laksa. Aku berada di depan melayan dan melihat apa yang perlu. memang riuh rendah jadinya.

Selepas solat asar jemputan untuk keluarga Sebelah arwah Siti Aishah

Keluarga sebelah arwah Siti Aishah

Setelah fasa pertama selesai, kami menerima kunjungan dari kaun keluarga arwah Siti Aishah. Aku tidak pernah melupakan mereka. Mereka juga keluargaku.
" Tok Cik..tok cik tahun ni tok cik tak bagi duit raya lagi dekat kami ". Kata cucu saudara ketika bersalaman denganku. Tertawa aku bila mendengar.
" Ok ok tok cik bagi nanti ". kataku disambut ketawa oleh keluarga.

Riuh dengan suara cucu saudara

Masing sudah maklum dengan menu. Apalagi bila sampai terus mereka tak lepas dengan laksa. Sekejap aku ke dapur bertanya isteri bagaimana dengan menu. masih terkawal ke. kata isteri dont worry sebab dia telah menyediakan sebanyak 20 keping pizza. Masyallah aku sendiri tidak menyangka begitu cekapnya isteriku. Tahun ini aku tersilap budget dengan satay jadi terpaksa di bawa keluar sedikit demi sedikit. Takut nanti tak cukup untuk fasa ketiga sebelah keluargaku.

Selepas solat Maghrib jemputan untuk keluargaku

Kaum keluargaku sedang mengambil juadah

Fasa ketiga merupakan jemputan terakhir untuk keluargaku. Selepas solat maghrib sedikit demi sedikit tetamu hadir. Mereka juag sudah maklum dengan menu. Laksa, pizza dan satay merupakan kesukaan keluargaku. Sekali lagi isteri sibuk semula di dapur. Keadaan riuh dengan gurauan. Aku ternyata cukup seronok. Padaku wang ringgit tidak ada masalah. Janji kami dapat merapatkan hubungan silaturrahim adik beradik.

Sambil makan sempat menonton gambar

Aku di beri LIKE seperti dalam fecebook sebab telah dapat mengadakan ciri-ciri rumah terbuka. Gurau mereka. Masa jemputan berbuka tiada siaran tv dapat dilihat dan akhirnya terlepas aksi final badminton. Kini aku telah memasang astro dan kataku tahun hadapan pasti lebih canggih. Apa yang canggihnya. Tanya mereka. Tunggulah tahun depan....

Abangku dr Danial tak pernah miss datang ke rumahku

Ibuku cukup gembira sekali sebab kami adik beradik dapt berkumpul. kerap dia berpesan
" Nanti bila mak tak ada, adik beradik jangan bergaduh. Bahagi sorang sikit ". Kata ibu kepada kami semua. Banayk terjadi adik-adik beradik putus saudara akibat perebutan harta pusaka dan yang menjadi mangsa ialah ibu bapa mereka yang telah tiada.
" Mak jangan risau. kami bukan macam tu. Masing-masing sudah ada rumah ". kataku kepada ibuku.

Hadiah dari abangku untuk pihak penganjur. Terima kasih

Aku mengucapkan ribuan terima kasih kepada abangku yang memberikan hadiah khat ayat quran sebagai cenderamata. Insyaallah akan aku lekatkan di dinding. Tahun ini merupakan Aidil Fitri yang paling bermakna buat diriku. Aku sendiri pun tidak tahu kenapa. Arwah Siti Aishah dan Rosnah bagaikan kembar. kerapkali aku terbayang senyuman Siti Aishah bila melihat isteriku Rosnah tersenyum sambil melayan tetamu. Sebelum terlelap aku memgang tangan isteriku
" Nah..abang ucapkan terima kasih kerana Nah telah menyantuni keluarga abang. Abang tak ada hadiah selain doa semoga Allah berkati isteri abang. I Love You ". Tersenyum isteriku menerima pujian dariku. Memang dia layak mendapat pujian ini. Syukur kepada Allah dengan anugerah ini.

4 comments:

insan_marhaen said...

Meriah ya.. Tak macam rumah IM. Yang ramai adalah bebudak yang mai ntah dari mana. Dek terlalu ramai akhirnya IM terpaksa buat dasar 'tutup pintu'. kalau tak boleh pokai IM sebab dia orang ni bukan nak eratkan ukhuwah tapi mata duitan!

Ariff Budiman said...

Kanak2 zaman sekarang dan dulu tidak jauh bezanya IM.

kakcik said...

Kakcik yang membaca pun dapat merasakan kerseronokan dan kemeriahan hari raya keluarga Ariff. :)

Ariff Budiman said...

kakcik...Syukur kepada Allah dengan anugerah ini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...