Teman-teman

Monday, September 26, 2011

Ayah Nak Kahwin Lagi

" Assalamualaikum kakak. Ayah nak ajak keluar makan. Ada perkara yang ayah nak bincang ". Kataku kepada anak sewaktu menaliponnya. Terasa rindu benar dengan anakku. Masing-masing sibuk dengan hal sendiri. Selepas maghrib aku mengambil anakku. Hanya kami berdua tanpa di temani isteriku. Kami ke restoran satay Ahh Basri. Satay yang amat aku minat. harganya secucuk RM 1 namun kalau makan 5 cucuk sudah kenyang sebab besar-besar dagingnya. Anakku order satay Ostrich dan kijang manakala aku hanya order satay Tandoori.

Resah anakku menanti apakah persoalan yang akan aku bincangkan. Setelah pelayan meletakkan satay maka aku pun mula membuka mulut.
" Macam ni kakak. Ayah ingat nak kawin lagi ". kataku sambil tersenyum.
" Apa....Ayah nak kawin lagi. Jangan ayah Mak Rosnah tu begitu baik ". Tersentak anak gadisku mendengar ayat pertama dariku. Aku terus tertawa melihat anak gadisku.
" Tak..tak. Ayah bergurau saja. Ayah tak kahwin. Ayah dah ada isteri yang baik ". Anak gadisku mengurut dadanya merasa lega. Persis ibunya bila terkejut hasil dari gurauanku. Terbayang wajah arwah Siti Aishah bila melihat reaksi spontan anak gadisku. Saling tak tumpah.

" Macam ni kakak. Ayah ingat tahun depan selepas adik tamat pengajian di Politeknik dan kalau ada rezeki, ayah nak bawa kakak dan adik serta Mak Rosnah kita buat Umrah. Ayah kesian dekat kakak dan adik begitu sunyi. Kakak dan adik sudah banyak bekorban kasih sayang demi ayah setelah emak tiada. Jadi inilah masanya ayah nak balas segala pengorbanan kakak dan adik ". Terpaku anak gadisku. Kelihatan air mata jernih mengalir.

" Ya Allah ayah. Kakak memang teringin sangat nak ke Mekah ". Katanya yang membuat aku juga begitu terharu. Aku terus memasukkan satay tandoori kedalam mulut. Sedap rasa satay ni.
" Kakak berdoalah sama kepada Allah agar ayah di beri rezeki berlebihan. Satu saja ayah nak pesan dekat kakak. Kalaulah jadi kita kesana janganlah kakak niat untuk bertemu dengan emak. Kita kesana kerana ibadah dan kalau Allah izinkan kita melihat bayangan emak itu merupakan rezeki dari Allah ". Terdiam anak gadisku mendengar nasihat aku.

Setelah aku menghantarnya pulang aku kembali kerumahku. Aku cerita kepada isteriku apa yang berlaku sewaktu aku keluar bersama anakku. Entah kenapa aku melihat air jernih jatuh dari kelopak isteriku.
" Abang buat macam ni Nah sebab anak-anak abang telah korbankan kasih sayang mereka demi kebahgiaan seorang ayah ". Airmataku pula mengalir. Terlalu sebak bila memikir pengorbanan kedua-dua anakku. Teringat akan kata-kata anak gadisku
" Ayah jangan risau akan kakak dan adik. Pandai-pandailah kami menjaga diri. Janji ayah bahagia, kami juga bahagia ". kata anak gadisku sewaktu aku hendak melangkah keluar kerumah isteriku setelah berkahwin dengannya. Berpelukan kami anak beranak seolah-olahnya akan berpisah jauh.

" Abang cukup duit ke nak bawa kami ke Mekah ". Tanya isteriku.
" Insyaallah Nah. Duit kita boleh cari. Kalau tak cukup abang akan duduk sebelah Nah. Nah jual nasi tomato, abang pula mengetuk bongo menyanyi lagu. Abang letaklah topi dibawah ". Gurau aku dengan isteriku.
" Jangan bang. Nanti tak ada siapa yang akan beli nasi Nah ". Tertawa pula isteriku.
" Hai dulu abang artis la. Dari penyanyi rock abang hijrah ke nasyid pula. Nah pun pernah dengarkan suara abang dulu ". Sambil tertawa aku terus bergurau.
" Dulu umur abang berapa dan sekarang berapa. Nanti sumbang la ". Tertawa kami berdua dengan gurauan itu.

8 comments:

kakcik said...

Andai ada rezeki, kakcik juga ingin ke sana pada tahun hadapan bersama suami. Sama2lah kita berdoa semoga Allah melimpahkan rezekinya buat kita. :)

Marina Monroe said...

Salam Arif, Jika ada lambaian dr Allah pasti rezeki utk kesana ada..InshaAllah..

Ariff Budiman said...

kakcik..Semoga Allah permudahkan urusan kita

Ariff Budiman said...

Marina Monroe..Asyik terbayang kaabah dan masjid nabawi. Moga2 Allah limpahkan rezeki

MAYA_mustwany said...

semoga tercapai hajat sekeluarga & dipermudahkan segala urusan.amin.

Ariff Budiman said...

MAYA_mustwany....Terima kasih di atas doa ini.

kapten said...

Salam..abg diman, semoga impian terlaksana...ameen

Ariff Budiman said...

kapten...Ameen. Terima kasih banyak-banyak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...