Teman-teman

Monday, August 06, 2012

Sanggupkah Aku...

Anak lelaki isteriku sudah mendapat pekerjaan. Jadi dia tidak dapat menolong ibunya setiap Sabtu di pasar malam. Isteriku mula rasa risau sebab itulah salah satu diantara tempat dia mencari rezeki selain berniaga roti canai.
" Nah rasa pasar malam hari Sabtu tak boleh buat dah sebab tiada orang yang nak bantu ". Kata isteriku.Selepas isteriku selesai masak, anaknya akan keluar jam 3 petang memasang payung dan meja. Kemudian membawa pula bahan-bahan yang dimasak dan diletakkan ditempat berniaga sementara ibunya berehat diruma.
" Macam nilah. Biar kerjatu abang yang buat. Insyaallah boleh... ". Kataku memberi keyakinan kepada isteriku. Akhirnya mengalah juga isteriku dan menerima cadanganku. Hari Khamis kami ke Tesco mencari sayur-sayuran dan bahan-bahan yang lain. Letih juga mencari bahan-bahan. Selesai di Tesco kami ke pasar pula mencari ayam.

Akhirnya tiba hari Sabtu. Isteriku pagi-pagi lagi sudah masak. Jam 1 petang aku keluar dengan kereta membawa payung. Aku keluarkan meja dan susun supaya senang nanti. Jam 3 petang sekali lagi aku membawa periuk yang berisi lauk pauk dan letak diatas meja. Sudah terasa keletihannya. Selepas solat asar aku dan isteri keluar ke pasar malam. Kelihatan orang ramai sudah datang mencari juadah berbuka. kamipun mula membuka periuk dan menyusun.  Datang seorang demi seorang berdiri dihadapan menanti kami selesai menyusun lauk. Tension juga bila melihat orang ramai sudah menunggu.

Tugas aku seperti biasalah. Ceduk nasi lalu bungkus.
" Bang saya nak 5 bungkus nasi kosong. Lauknya letak ayam saja ". Kata pelanggan. Peluh sudah mulai keluar. Kelihatan begitu ramai mengerumuni gerai isteriku. Isteriku memberi plastik untuk mereka menyeduk sendiri lauk. Kadang-kadang kawan aku menegur tapi aku tidak sempat menjawab akibat terlalu sibuk membungkus nasi. Kelihatan dari jauh seorang lelaki berjubah dengan sebuah fail meminta sumbangan dari satu gerai ke satu gerai.

Aku melihat bila dia tiba di satu gerai lalu berkata perkataan " Jihad Fisabilillah...Mujahidin...". Sambil membuka fail. Tapi masanya tidak sesuai. Masa ini terlalu sibuk dan akhirnya lelaki tersebut dimarahi kerana mengganggu mereka berniaga. Terpaku lelaki tersebut tanpa bersuara. Dia pergi pula ke gerai satu lagi. Begitu juga jadinya. Akhirnya dia tiba digerai isteriku tetapi akibat begitu ramai orang dihadapan, dia tidak dapat masuk mencelah. Dia hanya memerhati isteriku. Aku terus mengambil RM10 lalu aku hulurkan kepadanya. Aku tak suka bersangka buruk dengan mengesyaki lelaki tersebut adalah penipu. Bukannya aku hulur seribu ringgit. Hanya RM10 saja yang aku beri.

Diambilnya duit sambil mengucap syukran dan menadah tangan keatas. Dia menunduk padaku tanda ucapan terima kasih. Padaku dalam rezeki yang kami dapat, ada hak-haknya. Jadi itulah yang aku agihkan. Alhamdulillah jam 6 petang isteriku beritahu yang nasinya sudah habis. Aku cerita padanya yang aku telah mengambil wang sebanyak RM10 lalu aku beri pada seorang lelaki berjubah. Tugas aku seterusnya ialah mengambil periuk dan barangan yang telah digunakan ke singki. Aku basuh supaya senang dan dapat pulang kerumah sebelum waktu berbuka. Alhamdulillah..aku kalau bab basuh pinggan memang terror. Cepat sungguh aku membasuhnya.

Sebelum pulang aku mencari juadah untuk berbuka. Yang pasti ialah aku tergoda melihat beranika jenis minuman. Akhirnya Lai Ci Kang juga pilihanku dan bihun singapore kegemaranku. Memang terasa begitu nikmat ketika berbuka. Badan mula terasa begitu letih. Mataku sudah begitu berat sekali. Selepas solat tarawih berjemaah dirumah, jam 10 malam kami sudah tidur akibat keletihan. Tersenyum isteriku melihat aku begitu senang dan begitu nyenyak tidur. Katanya padaku macam mana kalau selepas pencen hendak berniaga sedangkan ini sudah letih. Aku hanya tertawa kecil membenarkan kata-katanya. Aku tidak pernah terlibat dengan perniagaan sebelum ini. Bila aku berkahwin dengannya barulah aku tahu bagaimana susahnya orang mencari rezeki dengan berniaga. Bangun seawal pagi dan kemudian bersiap-siap ketempat perniagaan. Bila pulang basuh barangan yang digunakan dan membuat sedikit preparation untuk esok pula. Memang meletihkan. Adakah aku sanggup menanggung semua dugaan ini nanti....

3 comments:

mek yusz said...

begitulah kehidupan peniaga pasar malam....sy pun baru tahu keadaan sbnr bila slalu disisi arwah dlm memncari rezeki..skrg,sy harus truskan perniagaan arwah sbg peniaga psr mlm ... :)

Ariff Budiman said...

mek yusz..Sama-samalah kita menempuhnya...

kapten said...

Abg diman, berniaga dekat pasar mana erk?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...