Teman-teman

Wednesday, August 25, 2010

Pakcik Tolonglah..Sudah 4 kali Hilang

Baru-baru ini sebelum menyambut bulan Ramadhan, aku telah mengadakan kenduri arwah untuk kaum keluarga yang telah pergi mendahului kami. Bukan cerita ini hendak aku fokuskan. Semasa berada didalam rumah ibu mertuaku kelihatan seorang wanita yang pernah suatu ketika aku pergi untuk berubat walaupun aku tidak ada ilmu. Hanya keberanian dan ingin menolong setelah diminta. Wanita itu turut diundang kekenduri. Disebelahnya juga berdiri makhluk yang berambut panjang sehingga ke paras pinggang. Mereka berdua asyik mengerling aku. Mungkin menanti apa tindakanku. Sungguh tajam renungan wanita itu. Entah kenapa aku begitu berdebar-debar melihat renungan mereka. Kalaulah aku bacakan ayat suci Al-Quran dan aku hembuskan kepada mereka, sudah tentu wanita itu akan menjerit seperti histeria seperti terjadi baru-baru ini maka akan rosaklah majlis. Susah juga kalau bab saka ni. Sudah dibuang oleh seorang ustaz masih lagi dia datang mencari tuannya yang tidak meredhoinya.

Aku terus keluar dan memberitahu anak gadisku. Malam terus berlalu. keesokkan harinya riuh diperkatakan yang keluarga kakak iparku kehilangan 2 pasang telekung. Tiada tanda-tanda ia dicuri manusia. Setelah kakak ipar selesai solat isyak telekung diletakkan diatas katil. keesokan paginya ketika hendak mengerjakan solat subuh telekung sudah tiada. Puas dia bertanya anak-anak, namun semuanya memakai telekung sendiri. Selepas subuh itu juga anaknya serta menantu sedang bersiap hendak pulang ke KL. Dimasukkan kain telekung didalam beg. Ketika hendak memasukkan kedalam kereta didapati telekung yang diletakkan didalam beg juga hilang.

Malamnya mereka menalipon aku dan aku terus kerumah mereka. Tiada tanda-tanda kehadiran makhluk tertentu. Keesokan harinya aku diberitahu oleh abang ipar yang anak saudaraku telah membawa pulang pokok cempaka dan ditanam dibelakang rumah. Baru aku perasan yang inilah puncanya semua perkara yang berlaku. Sebelum ini belum pernah berlaku kejadian seperti ini. Mengikut pengalaman aku, pokok cempaka ini banyak ditanam dikawasan perkuburan. Benda halus amat meminati akan pokok ini. Mungkin hasil dari anak saudaraku membawa pulang pokok ini membuat benda itu turut tertarik hati. Aku mengarahkan agar pokok itu dibuang atau dibakar.

Pokok itu masih lagi berada disitu walaupun aku mengarahkan ianya dibuang atau dibakar. 2 hari yang lepas, aku menerima panggilan dari anak saudara. " Pakcik tolong mai tengok rumah ni. Telekung hilang lagi 2. Sudah 4 pasang telekung dah hilang ". Terdiam aku mendengar rintihan mereka. takkanlah dalam bulan Ramadhan masih ada lagi saki baki. Aku mengesyaki ini mungkin kerja jin islam yang nakal. Jin islam juga sepeti manusia. Ada yang nakal dan ada yang baik. Ini aku baca dari buku-buku mengenai jin dari mereka yang memang pakar tentang bab ini. Setelah solat maghrib aku beritahu pada isteriku yang aku akan kerumah mertuaku dan terus menunaikan solat tarawih. Isterikulah orang yang tidak senang duduk dibuatnya bila setiap kali aku keluar untuk menolong orang. Apa tidaknya selesai kerjaku dan bila pulang kerumah pasti kami diganggu oleh makhluk itu.

Aku terus kebelakang rumah dan memang sah ada seorang wanita dengan pakaian kebaya berada disitu. Aku masuk kedalam rumah dan dia sudah berada didalam. Jantung aku mengepam begitu cepat bila melihat paras rupa wanita itu. Rambutnya ikal mayang. Lurus dan berkilat. Rupanya masyallah belum pernah aku melihat wanita secantik ini. Aku keluar dan beritahu kepada anak gadisku. " Kakak.. kalaulau ayah belum kahwin lagi pasti ayah tergoda ". tercengang anak aku bila mendengarnya. " Jangan ayah dok tergoda. Nanti tak balik kedunia susah kami. Ayah dia ni jenis apa. Jin islam ka ". " Mungkin orang bunian ". Itu hanya sangkaanku sahaja sebab aku tidak pandai akan bab jin. Aku pernah melihat cerita puteri bunian yang ditayang di tv9. Yang menjadi bunian ialah Nora Danish. Wanita itu aku beritahu kepada anakku 10 kali ganda cantik dari Nora Danish.

Aku hanya diam dan tidak riuh akan perkara ini. Takut pula seisi rumah akan menjadi kecuh. Didalam sudah penuh dengan kaum keluarga. Aku meminta garam kepada anak saudaraku. Aku cuma nak test apakah benar makhluk itu jin islam atau kafir. Aku membaca al- mathurat, 3 qul dan ayat 9 dari surah yasin. Aku pergi kedapur dimana wanita itu sedang berdiri. Aku buat macam tidak nampak akan dia. Terus aku baling garam kearahnya. Anih dia tidak lari. Sah wanita itu dari jin islam. Kalau iblis seperti selalu dia akan hilang bila dibaling garam. Tidak putus-putus aku mengerling kearah wanita. Nakal juga mata aku atau aku yang nakal. Aku tidak jemu memandang wanita cantik ini. Aku benar-benar berada disebelahnya.

Akhirnya aku berkata, " Assalamulaikum. Aku tak tahu siapa kamu. Telekung yang hilang telah kami halalkan. Kami memohon agar jangan diambil lagi telekung mereka. Kesian dekat mereka. Mereka juga hendak sembahyang. Kalau tiada telekung macam mana mereka nak sembahyang ". Wanita itu hanya menundukkan kepalanya kebawah. Tidak putus-putus aku berkata tentang keayuannya. Selesai aku buat segalanya aku beritahu insyaallah perkara ini akan selesai. Pokok cempaka pun sudah dibakar. Harap-harap tidak berulang lagi perkara ini.

Aku pulang kerumah. Seperti biasa isteriku sudah berada didepan pintu. " Ni nak korek rahsia la ". Gurau aku dekat isteriku. Aku terus menceritakan akan keayuan wanita itu sehinggakan aku begitu tergoda dengannya. " Abang jangan buat macam ni. Kesian dekat Nah. Jangan tinggal Nah ". Entahlah aku mengelamun yang andaikata aku keseorangan didalam rumah sudah pasti aku tewas akan keayuan wanita itu. Naluri lelakiku tidak kuat. Mudah cair dengan keayuan wanita. Orang jantan kan..kan..kan. Baru-baru ini aku menalipon anak saudaraku bertanya khabar. Kata mereka setakat ini alhamdulillah. Risau juga aku. Kalau masih lagi berlaku perkara ini terpaksalah mencari mereka yang lebih pakar. " Pakcik cuma nak tolong. Pakcik bukan along ". Tertawa mereka bila aku berkata demikian


1 comment:

bearcat said...

sabaq sajala tok bomoh ni. dalam dok berubat dan lagi main kerling-kerling hahaha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...