Teman-teman

Tuesday, August 10, 2010

Pintu Neraka Terbuka....

Isteri aku meminta aku membeli ikan untuk digoreng tengahari ini. Tanpa berlengah aku terus kepekan dengan harapan jam 11 pagi masih ada lagi ikan dijual. Seperti biasa aku pasti singgah digerai rakanku yang dahulunya menjual buah durian. Sambil makan buah rambutan seorang cina yang berniaga durian bersebelahan dengan aku menggamit tangan memanggil aku. " Budiman pasai apa cina gangster dok gamit hang ". Kata rakan aku. Aku terus kesana. Risau juga apa yang tak kena pula hari ini.

" Lu masih ingat ka sama wa. Dulu lu sama itu lu punya kawan ada ubat wa punya pak lekat tulang ". Baru aku ingat kembali 10 tahun lebih perkara ini berlaku. Bapanya seorang Taiko ( ketua gangster } terlekat tulang. Sepupu aku mengajak aku menemaninya, katanya risau juga dengan ketua gangster. Sepupuku hanya menggunakan ayat suci al-quran untuk mengeluarkan tulang tersebut. " Wa punya bapa sudah lama mati. Dia ada ciakap itu hari kalau ada kami punya keluarga lekat tulang boleh cari sama lu punya kawan ". Kata cina tersebut. " wa punya kawan pun sudah mati " Aku pula berkata. " Waaa ini macam banyak susah la kalau lekat itu tulang. Mau cali sapa ".

Tiba-tiba perbualan kami terhenti bila sebiji kereta wira aeroback berhenti depan kami. Pintu kereta dibuka dengan tergesa-gesa. " Budiman boleh tolong makcik dak. Rumah kami ada hantu. Semalam dia dok kacau makcik. Hantu tu panggil Tok Na...Tok Na. kata hantu tu dia nak kacau makcik sampai mati ". Aku garu kepala yang tidak gatal. Macam nilah makcik, saya tak pandai berubat tapi saya boleh tolong bagi nombor talipon ustaz yang terbabit ". Setelah memberi nombor tersebut mereka terus pergi.

" Waa.. kawan. Lu boleh halau itu hantu juga ka. Lu ada belajar ka dari you punya kawan. Baguih la lain kali gua boleh cari sama lu ". Aku terus pening sebab kalau cina ini tahu yang aku pandai mengubat susah la padahal aku bukanlah seorang yang pakar dalam ilmu ini. Setakat hembus-hembus ayat suci al-quran boleh la. Itupun semua orang dapat melakukannya. " Esok lu orang puasa la. Kita ini malam pintu neraka terbuka ooo. Tuhan lepas itu hantu turun dunia ". Kata cina itu. " Aiyaa susah la ini macam sebab kita esok syaitan kena rantai. Pintu neraka ditutup dan pintu syurga dibuka. Lu orang pula lepas itu hantu ". Sengaja aku usik cina ini.

" Talak..talak ini hantu talak kacau orang sebab kita sudah kasi makan cukup-cukup. Dia akan balas dendam orang yang bunuh dia atau buat kacau. Lu orang baik-baik sebab puasa jadi dia tak kacau la ". Aku tidak mahu ketawa pada cina ini sebab itu merupakan kepercayaan agama mereka. Tidak baik kita mempersendakan agama orang lain sebab kita pun tidak suka kalau agama kita dipersendakan. Akhirnya diberinya aku hadiah sebiji buah durian yang baik isinya sebab aku pernah tolong ayahnya suatu ketika dahulu.

Aku sampai dirumah kelihatan isteri dah tercegat didepan pintu. " Mana ikannya bang. Lama dah dah dok tunggu. La abang bawa balik buah durian ka. Nah suruh beli ikan ". Aku hanya tersengih dengan hanya berkata, " Maaf ibu, abang bener-bener lupa ". Sambil tersenyum isteriku menggeleng-gelengkan kepalanya. Selamat menyambut ramadhan Al-Mubarak esok. Semoga ramadhan tahun ini lebih baik dari tahun hadapan. Semoga ramadhan tahun ini kesyukuran kita akan nikmat Allah melebihi tahun hadapan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...