Teman-teman

Sunday, August 08, 2010

Tazkirah Di Dalam Tandas

" Bang...boleh teman Nah ke Nagoya tak. Ada kain untuk langsir tak cukup ". Aku bab langsir entah kenapa tidak aku peduli langsung. Langsir yang baru dijahit untuk menyambut Aidil Adha masih lagi tergantung dirumahku semenjak tahun 2008. Namun aku gagahi juga. Kesian juga dekat isteriku pergi keseorangan. Sambil dia memilih aku duduk dibangku luar. Jam ditangan menunjukkan sudah pukul 2 petang. Di Nagoya ada surau jadi kami mengambil keputusan untuk solat zohor di surau nagoya. Aku tidak tahu yang didalam surau ada tempat mengambil wuduk. Aku terus ketandas untuk mengambil wuduk.

Dari jauh kelihatan seorang budak dalam lingkungan 6 tahun berlari begitu pantas. " Cepat abah. Tak tahan dah ni ". Terus dia memotong aku. Aku mengikuti mereka dari dalam. Selesai kadha hajat budak itu keluar. Diluar juga sudah ramai yang kadha hajat. " Abah..Ada tak orang yang kencing tak basuh ". tanya sianak kepada abahnya. " Ada..ramai yang tak basuh ". Jawab siabah dengan nada perlahan takut didengari mereka yang kadha hajat. Dengan suara kuat budak itu berkata, " Abah..teacher kata siapa yang tak basuh kencing Allah marah sebab kotor. Nanti ada kuman. Tempat yang kita kencing pula akan berbau. Teacher kata lagi siapa yang makan tak baca Bismillah syaitan akan makan bersama kita ".

Kata-kata sianak menyebabkan mereka yang menggunakan tempat kadha hajat tersenyum malu. Aku begitu terpegun atas akhlak budak itu. ketika budak itu berada diluar aku menghampirinya dan bertanya dimana dia bersekolah. Katanya dia sekolah di Sekolah Bistari. Entah dimana sekolah aku pun tak pasti. Kata budak itu lagi teacher dia bernama Siti Najihah. " Comel teacher kami ". Sambung budak tu lagi. Inilah hasilnya jika kita menghantar anak kesekolah yang menjadikan matapelajaran islam begitu penting. Tak rugi kita melabur awal.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...