Teman-teman

Sunday, June 05, 2011

Gedebum...Gelap Gulita

Sabtu 4 Jun. Pagi-pagi lagi setelah aku pulang dari tugas malam, kami ke Taiping untuk menghadiri kenduri perkahwinan di rumah kakak iparku. Sudah berapa kali aku mengantuk dan akhirnya isteriku yang terus memandu ke destinasinya. Sedar-sedar aku sudah berada di perkarangan rumah kenduri. Aku menjamah hanya sedikit saja nasi sebab mata aku terpandang akan rojak buah. Canggih kenduri rumah kakak ipar. Dia buat tambahan iaitu bubur pulut hitam dan rojak buah. kedua-duanya pula merupakan kegemaranku. Setelah merasakan perut aku kosong kembali maka tempat yang dituju ialah rojak buah dan bubur pulut hitam. Memang sedap.

Setelah berada disana sehingga maghrib, kami meminta diri untuk pulang ke Penang. Tak sah pula kalau tak singgah di satu restoran yang di kunjungi ramai orang. Aku memilih nasi goreng ikan masin seperti selalu. Bila ditanya itulah ayat yang akan keluar dari mulut aku sehingga isteriku pun hairan aku tidak jemu-jemu ke dengan nasi goreng ikan masin. Bila ditanya apa isteriku nak order jenuh juga dia dok memikiur. At last dia pilih, " Bagi saya nasi goreng USA ".
Lepas pelayan itu pergi tiba-tiba terdengar bunyi " Gedebum ". Di ikuti dengan gelap gelita pencawang. Riuh di luar berkata yang pencawang TNB meletup dan terbakar.

Apalagi isteriku pun terus mengajak aku keluar. " Cepat bang talipon dekat TNB ". Kata isteriku. Aku terus mengambil gambar. " Bang jangan pergi dekat-dekat nanti kena abang ". Isteriku terus menarik tanganku. Hanya inilah shot yang aku dapat dek kerana isteriku menarik tangaku mengajak aku pulang. Kelihatan penduduk kampung terutama sekali kanak-kanak berlari untuk melihat pencawang terbakar. Pekan Taiping menjadi riuh dan jalan mulai sesak. Akhirnya kami singgah di satu lagi restoran. Akhirnya terpaksa menunggu 45 minit untuk mendapat makanan. Itupun disebabkan aku nak batalkan pesanan dan akhirnya mereka goreng untuk kami dahulu. Ketika dalam kereta aku berkata pada isteriku,
" Nah kira abang orang TNB Penang yang pertama menyaksikan pencawang meletup dan terbakar ". Tersenyum isteriku membenarkan akan kata-kataku.

4 comments:

BAYAN LEPAS said...

Taiping kat mana?Itu perempuan aku punya kampung.

Ariff Budiman said...

BAYAN LEPAS...Kemunting

BAYAN LEPAS said...

Ariff.... aku Md Noor Ali la....

Ariff Budiman said...

Bayan lepas...Laa..Hang ka. Selamat datang member sekolah lama. Aku tumpang seronok.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...