Teman-teman

Friday, June 24, 2011

Tewas Juga Dia

Aku masih lagi menceritakan kisah buah. Hampir setiap hari aku membawa pulang buah durian. Aku belah lalu aku simpan didalam peti sejuk. Yang menghabiskannya ialah isteriku. Walaupun isinya putih tapi rasanya cukup lemak berkrim. Akhirnya batuk telah menyerang isteriku. Baki durian yang berada di dalam peti sejuk dihabiskannya. Katanya sebelum melarat. Aku kalau mengalami batuk sudah pasti satu rumah bagaikan gempa bumi. Aku tidak berani lagi makan makanan yang menyebabkan batukku melarat. Selalunya 2 minggu baru pulih batukku sepenuhnya. Isteriku relax saja batuknya. Aku dengar sekali sekala. Namun sebotol ubat batuk wood hampir habis. Apa tidaknya. Makan 3 ulas durian kemudian minum ubat batuk. Akibat tidak tahan dengan batuknya, isteriku akhirnya mengalah dengan buah durian. Itupun tinggal 3 ulas dalam peti sejuk. Sebelum ketempat kerja aku beritahu isteri yang aku akan beli buah durian isi merah seperti yang aku ceritakan tempuh hari. " Abang beli sebiji sudah buah untuk abang. Nah tak mau dah. Ni dah batuk ". Aku mengiakan saja kata-katanya.

Ketika membeli makan tengahari aku terjumpa lelaki yang menjual buah durian isi merah. Aku beli sebiji buah yang sedang. Harganya RM8. Ok lah tu. Aku mintanya belah dan diletakkan kedalam foam. Mudah sebab bila pulang kerumah cuma ngap saja. Dia membelah buah durian. Huih...isinya merah. " Abang rasa dulu isi dia. Manis atau tawar ". No problem kalau bab rasa. Aku ambil seulas. Isinya memang lembut tapi tawar sedikit. Aku beritahu lelaki tersebut akan tawarnya isi. Terus diambilnya buah lalu di baling kedalam bakul sampah. Sayang aku melihat buah yang elok. Cuma tawar saja. Kalau dibuat kuah cukup elok. Panas baran juga lelaki ini.
" Encik hantar balik dekat tuan dia ke ". Tanya aku kepada lelaki tersebut.
" Itu pokok saya. Tak payah hantar. Saya ni stail kalau tak elok saya tak jual dekat orang ". katanya. " Sayang encik. kalau di buat kuah elok. Kalau saya tau encik nak buang lebih baik saya beli saja tadi. Sayang rezeki ". Terdiam lelaki tersebut. Mungkin baru menyedari akan kesilapannya. Tapi buah sudah dimasukkan kedalam tong sampah.

Dibelahnya buah lagi satu. Isinya manis dan berlemak. Sebelum pulang aku snap dulu gambar lalu aku hantar kepada isteriku. Aku nak lihat reaksi dia dengan buah isi merah. Tepat sangkaanku. Isteriku menalipon. " Merahnya buah. Abang tolong beli ubat batuk ". Aku tertawa gelihati sebab aku sudah tahu helahnya. Bila sampai terus dia menyerbu dan tersenyum melihat buah durian. Apalagi benda sudah dikopek. 2 ulas ghaib juga akhirnya dan disulami dengan meneguk ubat batuk. Hairan juga aku tak dengar dah isteriku batuk. Cepat sungguh dia sembuh. Sempat juga aku merasa seulas. Yang bakinya aku sudah tahu apa akan terjadi. Memang hantu buah isteriku.....

4 comments:

insan marhaen said...

'Hantu' buah takpa sebab boleh nampak dan boleh rasa...

saing said...

cantik sgguh ulas2 durian dan manggis..x tkata..kalau dimakan apatah lg...ermmmm

Ariff Budiman said...

Insan Marhein..Ada bermacam-macam jenis hantu

Ariff Budiman said...

saing...Kalau makan tentulah melazatkan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...