Teman-teman

Thursday, August 04, 2011

Di Pelawa Ibu Mertua

Isteriku begitu sibuk di dapur. Aku bertanya samada dia memerlukan pertolongan aku. katanya semuanya sudah beres. Cuma dia sedang mengemaskan dapur. Aku beritahunya yang aku nak kerumah ibu mertua. Jam menunjukkan pukul 6.30 ptg. Dalam masa 5 minit aku sudah berada di rumah ibu mertua. Kalau time begini sudah tentu di penuhi dengan anak saudara yang berbuka beramai-ramai. Ketika aku sampai makanan sedang di hidangkan. Aku terkenangkan masa-masa yang lalu. Tak sanggup aku nak mengenangkan lagi peristiwa lalu.
" Budiman buka puasa di sini la hari ini ". Kata ibu mertua
" Tak apa mak. Lain kali saja sebab Rosnah sudah masak. Kesian pula dekat dia ". kataku kepada ibu mertua.
" Ala pakcik tu tak boleh tinggal makcik Rosnah ". Gurau anak saudara. Anak saudara yang berada di London pun ada bersama. Bertambah riuh la dengan gelagat cucu saudara yang bercakap pelat London Malaysia. Memang tepat sangkaan mereka. Aku tak sanggup berbuka tanpa isteriku kecuali waktu bekerja.

Yang menjadi keriuhan ialah ketika mereka sedang berebut bola.
" Give me a ball ". Kata cucu saudara London sambil menunjuk ke arah bola
" Itu bukan ball. Itu bola la ". kata cucu saudara Malaysia. Terhibur juga aku dengan gelagat cucu saudara sehingga tidak menyedari isteriku talipon berkata lagi 5 minit akan berbuka. Aku bergegas pulang ke rumah. Hari ini baru habis kerja malam dan aku akan kerumah ibuku. Ibuku asyik menunggu aku yang tidak sampai-sampai menanti kedatangan anak yang begitu sibuk.
" Mak jangan masak apa-apa la ". Kataku ketika menalipon ibuku. Ketawa ibuku dengan gurauanku. Tak baik membiarkan ibu ternanti-nanti. Esok mungkin giliran kita menanti kedatangan anak cucu kita pula. Aku pula sedang mencari tarikh yang sesuai untuk kami sekeluarga berkumpul dalam program iftar kelurga. Tahun-tahun yang lalu dibuat di rumah ibuku. kali ini aku menawarkan rumahku untuk dijadikan tempat berbuka dan bersolat tarawih keluarga. Isteriku telah bercadang hendak masak nasi hujan panas. Ramadhan tahun ini amat bermakna buatku sebab aku telah banyak berubah. Namun kerinduan pada Siti Aishah tidak pernah padam dan bulan Ramadhan dan Aidil Fitri merupakan bulan yang di penuhi dengan nostalgia yang cukup banyak. Kalau dua ini aku dapat menempuhnya maka aku telah berjaya mengharungi segala rintangan. mampukah aku. Insyaallah. semoga Allah membantuku....

Catatan selepas solat subuh di tempat bertugas.

2 comments:

pB said...

rindu tak pernah hilang

Ariff Budiman said...

pB...Memang memang dan betul...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...