Teman-teman

Sunday, September 11, 2011

Sepakat Membawa Berkat

Aku dan isteri telah di jemput oleh kakak iparku iaitu kakak kepada isteriku sekarang. katanya nak buat kenduri arwah. Suaminya meninggal pada tahun lepas. Jam 7 pagi kami bertolak ke Taiping. Isteriku di beri amanah untuk memasak nasi tomato. Dari malam lagi dia sudah prepair segala bentuk tumisan. Jadi bila sampai terus saja masak. Bila kami sampai kelihatan sudah ramai yang datang menolong. Akhirnya kami mendapat tahu kendurinya telah bertukar menjadi sambutan hari raya untuk penduduk taman. Setelah mereka bermesyuarat maka kata sepakat dicapai. Setiap rumah akan mengadakan satu menu. Maka penuhlah meja dengan laksa, nasi himpit, nasi daging, mee kari dan macam-macam lagi.

Aku sendiri tidak tahu apa yang perlu aku buat sebab semuanya telah di uruskan oleh penduduk taman. Aku begitu kagum dengan sikap penduduk di situ. Mereka telah mengenepikan ideologi politik bagi menjayakan sambutan. Rata-rata dari PAS, PKR dan UMNO. Mereka boleh duduk semeja berbincang dan bergurau senda. Inilah yang dinamakan politik bijak. Majlis tahlil untuk kakak iparku telah dibereskan pada malam lagi dan siang hanya program majlis hari raya. Melihat mereka bekerja aku teringat yang pernah aku seperti mereka. Begitu sibuk dengan majlis untuk penduduk. Melihat akan wanita disana yang bertungkus lumus membantu,aku terkenangkan arwah isteriku yang juga sibuk seperti mereka. Aku merindui saat-saat itu. Begitu asyik aku memerhati pada wanita padahal fikiran aku melayang entah kemana. Sedar-sedar mereka sedang memerhatikan aku. Apa pula sangkaan mereka terhadap aku. Malu aku terus bangun.


Payah mendapat penduduk taman seperti mereka. Setengah tempat penduduk asyik mencari publisiti. Ingin menjadi ketua. Membuat sesuatu pekerjaan untuk mendapat pujian. Bila tidak mendapat tempat di hati masyarakat, mulalah melakukan perkara terkutuk. Rata -rata yang hadir memuji sikap penduduk taman tersebut. Inilah yang dikatakan sepakat membawa berkat. Setelah selesai program, mereka beramai-ramai mengangkat khemah untuk ke taman sebelah sebab akan di adakan kenduri kahwin pula. Kita perlu hidup dalam masyarakat sebab kalau sesuatu terjadi jiranlah yang akan datang dulu dan bukannya adik beradik. kalau sebelah menyebelah tidak bertegur sapa kita juga yang akan rugi di suatu hari kelak.

4 comments:

Hajjah Noraini @Nanie said...

Alhamdulillah..jiran tetangga yg bermuafakat, sekarang memang susah yg jumpa macam tuh..

Ariff Budiman said...

Marina Monroe..Memang benar. kebanyakkannya berrebut jawatan.

saing said...

bila WN dok perhatikan kaum hawa tu, agaknya ada salah seorg dr mereka yg perasan dan kemudian bgtau yg lain, tu npk smua mmandang WN..kihkih, malunye

Ariff Budiman said...

saing...masa tu terasa tebalnya muka

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...