Teman-teman

Wednesday, September 21, 2011

Warkah kedua Buat Anak-Anak Ayah

Assalamualaikum kedua-dua anak ayah. Harapan ayah agar kedua-dua anak ayah dalam pelihara Allah swt. Tujuan warkah kedua ini di kirim bukanlah bertujuan untuk menyentuh perasaan sedih di hati kakak dan adik. Kakak masih ingat ketika kakak berada dalam darjah 4 dan adik dalam darjah 2. Emak sekali lagi disahkan mengandung. Awal-awal lagi doktor telah maklumkan kepada ayah dan emak yang emak harus juga di bedah untuk anak ketiga. Tempat bedah masih sama dimana kakak dan adik di keluarkan. kali ini ayah dan emak lebih bersedia sebab sudah mengetahui akan risikonya. Doktor menasihati ayah dan emak agar saluran peranakan emak di ikat. Terlalu risiko kata doktor untuk anak yang selanjutnya. Doktor meminta ayah dan emak berfikir tentangnya.

Emak asyik termenung selepas nasihat doktor. Pada emak, emak tidak mahu mengikat saluran peranakan. Kata emak kalau dijahit sudah tentu emak tidak dapat memberi zuriat lagi kepada ayah. Emak juga khuatir andaikata perkara itu terjadi mungkin ayah akan berubah hati. Sedih hati ayah mendengar kerisauan emak. Kata ayah pada emak yang ayah tidak sampai hati berbuat demikian. Ayah terlalu sayang emak. Ayah bersyukur kepada emak dengan izin Allah, emak telah memberi 3 zuriat untuk ayah. Itu suatu pengorbanan yang besar buat ayah. Akhirnya kakak, adik, ayah menandatngani borang persetujuan agar saluran peranakan emak di ikat. Ayah terlalu kasih pada emak. Bagi ayah cukuplah 3 orang zuriat yang kalau di didik dengan betul akan membahgiakan ayah dan emak di akhirat kelak.

Sepanjang emak mengandung, Allah telah memberi kesihatan yang baik kepada emak tetapi ayah yang di ujinya. Sudah berapa kali ayah muntah dan pening. Emak tersenyum sambil mengurut kepala ayah. Ayah bertanya emak kenapa emak senyum- senyum pada ayah. Kata emak itulah yang wanita rasa tiap kali mengandung. Ayah hanya tertawa ketika itu. Bahagia sungguh hidup ayah ketika itu. Memang langit ketika itu amat cerah buat keluarga kita. Kadang-kadang ayah meminta emak buatkan pasembur sebab terlalu teringin. Ketawa emak bila ayah mengidam makan pasembur. Ayah masih ingat akan kata-kata emak sambil tertawa,
" Abang ni mengidam ka atau nak ambil kesempatan ". Ayah hanya tertawa ketika itu. Emak tetap juga buatkan pasembur. Esoknya ayah minta emak buatkan gado-gado pula. Kata emak ayah mengalahkan wanita yang mengandung. Bila ayah kenangkan kembali saat itu bila bersendirian terasa sayu dan kadang-kadang ayah tersenyum sendirian.

Kakak, adik bila genap dan emak telah menampakkan tanda-tanda hendak melahirkan adik yang ketiga, ayah terus membawa emak ke hospital. Setelah beberap jam ayah menunggu, nama ayah dipanggil nurse.
" Tahniah encik. Encik dapat baby lelaki ". Kata nurse kepada ayah
" Bagaimana isteri saya nurse ". Tanya ayah kepada nurse.
" Alhamdulillah sihat. Cuma letih sedikit ". Kata nurse kepada ayah sambil mengizinkan ayah melihat emak. Ayah mengucup tangan emak sambil mengucapkan terima kasih. emak mengalir air mata.
" Siti minta maaf sebab tak dapat memberi lagi anak kepada abang ". kata emak kepada ayah. Ayah turut juga mengalir airmata sambil memeluk emak.
" Tak apa Siti. Allah sudah berikan 3 orang anak kepada kita itu yang perlu abang syukur ". Ayah mententeramkan emak. Ayah tidak pernah menyesal dengan apa yang berlaku terhadap emak.

Ayah memberi nama adik dengan nama Ashraf. Setiap hari ayah melihat adik Asyraf tanpa emak sebab emak tidak dapat berjalan sebab masih merasakan lagi kesakitan. Suatu hari kakak, adik ayah mendapat panggilan talipon dari nurse. Katanya ada perkara mustahak doktor nak berbincang dengan emak. Dalam perjalanan pulang dari tempat kerja ayah singgah di hospital. Sebak hati ayah bila diberitahu yang adik asyraf telah dijangkiti kuman dan ia sedang menyerang paru-paru dan buah pinggang. Ayah pulang kerumah dan emak sudah menanti untuk mengetahui akan perkembangan adik Asyraf. Ayah serba salah ketika itu. Akhirnya ayah tidak lagi dapat menyebunyikan perasaan ayah lalu ayah cerita pada emak. Menangis emak bila mendengar dan hari itu juga emak mengajak ayah untuk melihat adik Asyraf walaupun kesakitan. Itu semua tidak di hiraukan emak. Janji emak dapat melihat adik Asyraf.

Kakak, adik, pada hari kelapan belas kelahiran adik Asfraf, ayah mendapat panggilan talipon dari nurse. Kata nurse adik Asyraf kritikal. Bergegas ayah dan emak ke hospital. Bila sampai kelihatan adik Asfraf memakai peralatan mengepam jantung. Bagaikan halilintar doktor beritahu ayah yang adik asfraf sudah tiada dan menanti pengesahan ibubapa untuk mematikan alat pengepam jantung. Emak terus jatuh bila mendengar adik asfraf tiada.
" Bang...bang anak kita telah meninggal bang. Siti tak boleh bagi anak dah dekat abang ". Tangis emak dalam pangkuan ayah. Ayah cuba mententeramkan emak. Tapi ayah juga seperti emak tidak dapat lagi menahan sebak. Menangis ayah dan emak di dalam ICU sambil di perhatikan oleh nurse dan doktor.

Mayat adik telah dibawa pulang kerumah. Batin emak ketika itu amat tersiksa jadi ayah terpaksa mengawal perasaan ayah agar emak dapat menerima kenyataan ini. Berkali-kali emak mencium adik Asyraf. Ramai rakan-rakan ayah mengucapkan takziah dan tahniah. Ayah tahu apa maksud tahniah itu. Emak bertambah murung selepas pemergian adik Asfraf. Emak amat takut sekali ayah berubah hati. Sudah beberapa ayah tenangkan hati emak dengan berkata yang ayah amat sayang akan emak dan tidak sekali-kali berubah hati hanya kerana emak tidak dapat lagi memberikan zuriat kepada ayah. Emak ketika itu amat tertekan. Hanya kepada Allah saja tempat ayah mengadu agar Allah memberikan ketenangan kepada emak.

Alhamdulillah akhirnya sedikit demi sedikit emak telah pulih. Sudah berapa kali emak mengajak ayah ke pusara adik untuk melawat. Ayah akur demi emak. Biar emak terasa tenang dengan berbuat begini. Satu perkara yang emak tak boleh lihat ialah bila ada kisah drama tentang bayi dan ini membuatkan hati emak kembali tersentuh. Ayah mengerti perasaan emak yang telah mengandung selama 9 bulan. Kakak, adik. Janganlah dilupai akan pengorbanan emak. Ayah tahu emak kini sedang bergembira bermain dengan adik Asfraf. Pernah suatu ketika ayah mimpikan emak sambil mendukung adik Asfraf. Kakak, adik. Sebenarnya kita semua menjadi matang bila telah di uji. Kini ayah tahu apa hikmah di sebalik ujian ini.

Kakak,adik. Ayah amat terkesan sekali dengan firman Allah ketika mengikuti kelas-kelas ilmu. Uztaz sering berkata dimana ayah pula akan menulis di dalam buku nota untuk panduan.
" Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami telah beriman sedangkan mereka tidak di uji ". Al-Ankabut ayat 2.

4 comments:

MaMa MoDeN said...

salam saudara budiman
syukur disebalik musibah pasti ada hikmah kurniaan Ilahi....

Ariff Budiman said...

Mama Moden...Terlalu banyak hikmah yang di tunjukkan

saing said...

sodih2..bsabar byk2..setiap kita pasti diuji cuma bentuk ujian je berlainan..yg penting, SABAR, TABAH dan REDHA. sy ckp pun utk sy jg..sodih2..

Ariff Budiman said...

saing...Terima kasih banyak-banyak sebab selalu beri komen yang berguna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...