Teman-teman

Wednesday, July 25, 2012

Ramadhan 4 - Angin Kencang

Selepas solat subuh aku dan isteri tidak menyambung tidur sebab kami bercadang nak ke pasar. Aku membuka ipad sambil melayari internet membaca Al-Quran secara online. Isteriku berada di tepi sambil perlahan-lahan mengikut qari membaca dari surah Al-Baqarah. Jam sudah 7 pagi. Kedengaran seperti di luar hujan turun dengan lebatnya di ikuti oleh angin kencang. Agak lama juga hujan turun. Jam 8 lebih barulah reda. Aku terus mengajak isteri ke pasar. Takut hujan turun lagi.

Bumbung jiran tercabut. Yang masih kekal ialah rumahku
Aku membuka pintu dan terkejut bila melihat tin berada dihalaman rumah jiranku. Seorang anak jiran keluar untuk bekerja. Katanya tadi angin kuat lalu menerbangkan bumbung parkir kereta ayahnya. Dia juga menunjuk bumbung yang berkembar dengan rumahku. Tercabut bumbung itu dan berada di sebelah rumahku. Aku dan isteri begitu terkejut. Penduduk flat bersebelahan rumah kami meninjau-ninjau melihat kejadian tadi. Aku dan isteri saja tidak perasan apa berlaku di luar.

Bumbung yang telah di terbangkan oleh angin
Syukur kepada Allah rumah kami terselamat dari bencana angin kencang. Semenjak kami berpindah kesini inilah kejadian pertama angin kencang sehingga menerbangkan bumbung. Tuan punya kereta datang sambil mengurut dadanya. Bumbung yang melayang jatuh bersebelah keretanya.

Bumbung parkir kereta yang di terbangkan angin
Keluar pula jiran sebelah rumahku melihat parkir keretanya. Tergeleng-geleng kepalanya melihat bumbung kereta yang dibuat dari besi dan di pateri dengan kuat boleh tercabut dengan begitu mudah sekali. Kuasa Allah tiada siapa yang dapat menahannya. Mungkin ini merupakan tempias cuaca buruk yang berlaku di negara jiran. Ini baru tempias saja....Syukur kepada Allah....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...