Teman-teman

Tuesday, September 01, 2009

Wak Saber

Alhamdulillah setelah seminggu aku tidak melayari intenet disebabkan kena standby dari pagi hingga malam. Apa yang berlaku didunia aku tak tahu. Bila pulang dah keletihan sebab esoknya terpaksa kena standby lagi. Itulah tugasku untuk menjaga keperluan pengguna agar menggunakan kemudahan yang Allah anugerahkan kepada hambanya.

Hari ini aku begitu gembira sebab sudah selesai tugasanku setelah berpenat lelah selama seminggu. Aku kepasar untuk mencari ikan sembilang untuk juadah berbuka puasa. Sebelum sampai dipasar, aku telah ditahan oleh anggota polis. Aku selamba saja memberi lesen tanpa ada perasaan takut sebab aku tidak membuat kesalahan apa-apa. Polis hanya menjalankan tugas mereka biarkan. Anggota polis memandang aku dari atas hingga ke bawah dan berkata, " Oooo encik orang melayu ka. Nama dan muka macam orang Indon ". Aku hanya tersenyum.

" Encik sekarang ini ramai orang Indon menunggang motorsikal tanpa lesen. Pulak itu menjadi penjenayah dengan meragut. Sebab itu kami buat roadblock ". Sambil menghulurkan lesen kembali dia mengucapkan terima kasih. Bagi aku itu perkara biasa saja. Aku terus kepasar. Sampai saja disana aku senagaja membuka tempat duduk untuk melihat bila roadtax motor expired. Terkejut aku bila melihat rupanya sudah expired selama 2 minggu dan dalam masa ini juga aku telah ditahan polis selama 3 kali. Nasib baik masa itu aku memakai uniform kerja.

Aku bergegas pulang kerumah lalu mengambil geran motor dan terus memperharui roadtax. Aku tak mahu ada masalah dengan mana-mana pihak. Aku ceritakan kepada isteriku tentang aku disangka orang Indon oleh anggota polis. Kata isteriku ikut pelat Jawa." Tak apa bang. Saber ya ". Aku berkata',"Memang selama ini wak saber ". Kalaulah aku dah tahu roadtax dah mati sudah pastinya aku berpeluh-peluh dan berdebar-debar menanti contengan diatas kertas. Berkat Ramadhan....


2 comments:

bearcat said...

hehe kalau tidak gantung lesen setahun la...kena jadi co-pilot saja.

scr said...

muka jawa daaaaaaaaaaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...