Teman-teman

Thursday, July 29, 2010

Jangan Lalu Lorong Ini Jam 3 Pagi

Pada tahun 90an aku pernah bertugas disebuah stesen yang boleh dikatakan bila kita melihat saja pasti berfikir panjang. Stesen ini merupakan bekas gereja zaman penjajah dan kini telah menjadi milik TNB. Pernah suatu hari ketika aku masuk kerja shif pagi , aku melihat polis bantuan TNB pucat mukanya. Dia tunjukkan kepadaku belakangnya telah dicakar dan kesan cakaran 5 jari kelihatan merah. Akhirnya perkhidmatan mereka ditamatkan distesen itu setelah ketua mereka memberi arahan.

Tinggallah kami kerja keseorangan. Aku masih lagi terbayang akan kesan cakar ketika aku berada didalam. Perasaan takut menyelubungi fikiranku. Akhirnya ia terjadi terhadap aku juga, Tatkala aku melalui satu kawasan tidak semena-mena nama aku telah diseru, " Ariff...Ariff..Ariff ". sebanyak 3 kali. Apalagi pucat lesi aku ketakutan ketika itu. Akhirnya alhamdulillah aku telah ditukarkan kestesen yang lain. Lega rasanya bila dan bertukar. Entah macam mana stesen itu baru-baru ini berlaku kebakaran dan aku serta rakan-rakan yang lain sekali lagi diarah bertugas menjaga keadaan disana. Memori silam terbit kembali namun aku sudah bersedia menghadapi apa yang akan berlaku.

Pengawal keselamatan beberapa kali memberitahu aku yang stesen ini berhantu. Aku tersenyum. Memang aku dah tahu sebab benda itu berada didalam pondok pengawal. kalaulah ditunjuk kepada mereka aku fikir pondok pengawal akan menjadi kosong. Satu hari riuh rendah rakan setugas mendapat maklumat yang waktu malam ketika dia bertugas berlaku kecurian kabel yang tidak digunakan. Ada penduduk flat melihat 10 orang termasuk pengawal keselamatan mengeluarkan kabel dari belakang.

Akhirnya rakan aku menceritakan bahawa sebelum waktu kecurian pengawal keselamatan memberi amaran jangan dilalui lorong belakang pada jam 3 pagi sebab ada hantu. Rakan aku berketurunan india menjadi takut bila mendengar cerita dari pengawal tersebut. Akhirnya penduduk flat telah melihat kecurian kabel pada jam 3 pagi. Kami telah disoal siasat oleh polis. Akhirnya pengawal tersebut telah ditahan selama 2 hari untuk disoal siasat. namun tiada bukti sebab orang yang melihat tidak berani tampil kehadapan. " Bang bagitau dekat saya siapa yang repot kata saya terlibat mencuri kabel ". Desak pengawal kepada aku. Namun aku tidak akan membocorkan rahsia. Sebanyak 4 orang melihat dan menceritakan kepada kami yang pengawal tersebut terlibat.

Akhirnya kami sendiri mengambil keputusan memberitahu ketua keselamatan agar memecat pengawal tersebut. Pengawal itu akhirnya dipecat. Datang dia kembali kepada kami memohon recomendation dari kami agar dapat menerimanya semula. Pada kami siapa yang mahu menerima orang yang ditugaskan menjaga harta akhirnya bertindak mencuri harta tersebut. Rugilah menyimpan orang yang tidak ada intergriti.


Lorong yang dikatakan berhantu akhirnya menjadi laluan pencuri kabel

6 comments:

scr said...

byk spesis hantu rupanya...hehe

kapten said...

ker pengawal tue yang hantunya hehehe

ZOOL@TOD said...

hantu betul......

Insan Marhaen said...

hantu cuma kacau manusia yang berhati manusia tetapi tidak manusia berhantu...

bearcat said...

hantu takkan kacau spesies hantu jugak.

Ariff Budiman said...

scr..macam-amacm ada

kapten..Pengawal tu memang salah satu dari spesis hantu tapi dari kalangan manusia

ZOOL@TOD...Memang ada hantu betul disitu. Sekarang pun ada cuma nak cerita malas sikit

Insan marhein...Bahasa ni dalam sikit. kena ada kamus dewan. He he

bearcat..G memang depa tak akan kacau spesis depa. Yang naya tu manusia la.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...