Teman-teman

Monday, July 12, 2010

Lawat Kawasan Macam YB

Seawal jam 7 pagi lagi aku keluar bersama isteriku ke gerainya. Isteriku menegurku kerana bangun seawal lagi. Katanya lepas solat subuh dia suruh aku tidur puas-puas maklumlah pulang kerja jam 1 pagi. " Entah pula.. abang tak boleh tidur sorang-sorang dekat rumah. Peneman tak ada ". Geleng kepala dia bila aku berkata demikian. " Tu YB nak kemana pagi ni ". Gurau isteriku sebab dia tahu aku mesti merayau ke pekan mencari kawan-kawan dan berita. " Abang tolong beli buah durian no ". Pesan isteriku. Setelah isteriku menjalankan tanggung jawabnya dengan membancuh air dan dua keping roti bakar dan diletak telur diatasnya aku meninggalkan isteriku di gerai.

Buah durian yang baru diturunkan dari lori

Hajat dihati ingin sekali melihat buah durian yang diturunkan dari lori. Maka peraih akan menunggu untuk beli dan dijual. Sayang bila aku sampai lori dah sampai dan hanya tinggal ini saja bakinya. Selebihnya diamabil peraih. Aku memesan buah yang pecah setelah terjatuh diatas batu. Isinya baik lagi cuma buahnya saja yang pecah. Akhirnya sebakul durian yang pecah dengan harga sebanyak RN20 aku beli untuk dibawa pulang.

Gerai rakanku. Buah yang tangkai panjang dikatakan special. Harganya sebiji dalam RM20

Buah-buah yang pecah akan aku asingkan. Yang elok untuk dimakan dan yang pecah isteriku akan membuat kuah durian. Memang kegemaranku kuah durian ni. Aku akan cicah dengan roti atau dimakan dengan pulut. Boleh dikatakan sehingga menjilat jari. Yang baki pula aku bawa ke tempat kerja agar kawan-kawan dapat juga merasa.

Kuah durian special. Dimasukkan gula yang dibeli di Melaka. baunya wangi sekali

Nak buat kuah ni pun kena pandai juga. kalau tidak kuah akan cair jadi makan pun tak tambah la. Isteri aku memang tahu dah yang aku suka kuah pekat. Jadi bila dia buat kuah yang pekat. Waktu tengahari pun aku masih makan kuah durian dan tidak menjamah nasi. Nak diet katakan.


Kawasan kubur ditempatku. Nampak bersih dan tenang bila berada didalam kawasan ini.

Setelah selesai dengan buah durian aku terus ke kawasan perkuburan dimana terletaknya pusara ayah, isteri dan anakku. Kelihatan semakin banyak kubur selepas isteriku. Setelah sedekah Al Fatihah aku membersih ala kadar sambil mulut aku tidak henti-henti membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Aku mengusap-ngusap namanya yang tertera dibatu. Sedih aku melihatnya. Tak ku sangka begini akhirnya terjadi kepada kami berdua. Namun Allah itu maha pengasih. Dia tahu yang yang dilakukannya. Aku sempat juga kepusara ayah dan anakku. Mungkin disinilah juga tempat aku kelak.

Tertera nama ayah dan isteriku

Aku singgah dirumah emak angkat kami. Aku ceritakan kepadanya yang aku baru pulang dari ziarah kubur Siti Aishah. Terdiam mak angkatku. Kemudian dia bersuara, " Mak cik masih ingat Aishah pernah berkata yang Budiman tak bagi dia jalan kaki keseorangan kemana pun. Budiman akan usaha menghantar. Aishah kata Aishah sayang pada Budiman. Yang makcik masih tak boleh lupa ialah bila Aishah berkata macam mana Budiman nak hidup kalau Aishah tak ada di dunia ". Kata-kata mak angkatku membuat aku secara tidak sedar meleleh air mata. Amat sebak sekali mendengar akan kata-kata itu. Hanya tuhan saja yang tahu akan hati seseorang itu. Susah untuk aku mencoretkannya di dalam blog ini.

Tadika Islam Kariah. Ini saja yang tinggal

Sebelum aku pulang kerumah aku singgah sebentar di Tadika Islam Kariah. Pernah aku menjadi gurubesar dan isteriku Siti Aishah menjadi pengajar. Murid ketika itu mencecah hampir 100 orang. Lama kelamaan tadika ini semakin suram dan usang. Bila aku sampai saja guru-guru yang semakin dimamah usia masih sudi lagi mendidik anak kariah. Kini kata mereka tinggal seramai 20 orang saja pelajar. Sedih ya. Entah kenapa ibubapa tidak mahu menghantar anak untuk mendapat pendidikan yang menjanjikan kebaikan diakhirat ataupun kurangnya promosi dari pihak yang berwajib.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...