Teman-teman

Saturday, July 10, 2010

Pupuk Budaya Suka Membaca

Sudah berapa kali aku ulangalik menggunakan jalan dan sudah berapa kali kelihatan sepi perkhidmatan yang diberikan. Apa yang aku lihat ialah petugas dalam bas ini sendiri yang membaca buku padahal bersebelahan tempat parkir mereka berdekatan dengan kampong dengan majoritinya orang melayu. Tatkala lagi sekali aku lalui jalan ini kelihatan 3 anak cina sedang menuruni bas ini. Kemana perginya anak-anak melayu kita. Asyik dengan game di komputer. Asyik dengan lepak. Asyik dengan cinta. Adakah anak-anak melayu kita sudah hilang minat membaca.

Aku gagahi bertanya orang didalam bas ini, " Assalamualaikum ". Sambil tersenyum mereka menjawab salamku. Setelah berjabat salam seorang pekerja bertanya, " Err..abang nak pinjam buku apa ". Terkial-kial aku nak jawab. " Tak abang nak tanya selama duduk didalam bas ini berapa anak melayu kita datang untuk membaca atau meminjam buku ". Sambil memggelengkan kepala dikatakan kebanyakannya ialah anak orang cina dan india. Ada anak melayu yang datang bertanya tentang novel cinta. Kata mereka ramai anak orang kita tidak tahu mengambil kesempatan. Adakah kita ini masih berpegang dengan budaya subsidi. Benda datang depan pintu baru nak guna. Kita tak tahu nak mencari sendiri. Sayang sayang anak-anak kita. Kita sebagai ibubapa yang patut mula dahulu dengan membaca. Betul tak

Sepi menanti kahadiran pembaca

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...