Teman-teman

Wednesday, August 11, 2010

Semoga Tok Bilal Dapat Menjalankan Tugas

Umat islam akan memulakan solat tarawih pada hari Selasa malam. Setiap tahun aku merupakan bilal yang tidak ada tauliah mengepalai surau menjadi bilal tarawih. Tahun ini pasti aku diberi lagi tanggungjawab. Semenjak meninggalkan alam persilatan dan sukan kegemaranku badminton badanku terasa amat bisa. Seluruh badan terasa seperti dicucuk-cucuk. Aku berkata kepada isteri agar membakar batu untuk aku guna sebagai tunku. Bila diletakkan ditempat yang sakit terasa amat lega. Itulah kaedah yang arwah Siti Aishah lakukan bilamana aku terhincut-hincut berjalann.

Mengapa isteriku Rosnah tersenyum bila aku meminta tolong dia membakar batu. Dibukanya beg yang mengandungi seperti bantal bayi. Katanya ini ialah tunku elektrik. Dibelinya dari jiran sebelah dengan harga sebanya RM65. Ia perlu dicas selama 7-8 minit. Ia sudah cukup untuk memanaskan cecair didalam tunku. Katanya dia membelinya bila melihat aku kadang-kadang terhincut-hincut sambil memegang lututku. Setelah casnya mencukupi aku terus mencubanya. Alhamdulillah terasa amat sedap sekali. Kata isteriku, " Semoga Tok Bilal malam ini lebih bersemangat menjadi bilal ".

Bila isteri dah membantu apalagi suami hendak lagi. Aku begitu bersemangat malam ini untuk melakukan tugasanku sebagai bilal. Selesai solat isyak, aku diberitahu yang pada tahun ini imam dan bilal telah dipackage kepada budak tahfiz. Jadi rugilah aku tahun ini tak dapat lagi membantu atau tidak lagi diperlukan. Fikir positif pak Budi. Mungkin tahun ini mereka nakkan perubahan. Ialah kuasa ditangan mereka. Padaku senang sikit aku tahun ini boleh berubah-ubah tempat solat sebabtak ada lagi tanggungjawab. Aku berkata kepada isteriku yang sekali sekala kami akan ke masjid Negeri untuk solat tarawih. Tak pernah lagi kami kesana. Selalu di surau inilah aku berada. Tahun ini ada kelonggaran sedikit jadi kami akan kerap berubah tempat. Semoga mendapat keberkatan dengan melakukan solat dibanyak tempat.

2 comments:

kapten said...

Selamat menyambut ramadhan abg diman...

Ariff Budiman said...

Terima kasih kapten. Semoga Allah limpahkan keberkatan Ramadhan kepada kita semua.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...