Teman-teman

Wednesday, July 25, 2012

Ramadhan 5 - Habis Di Curinya

Jam 9 pagi aku dan isteri kepasar. Kata isteriku dia hendak buat Yong Tau Foo untuk juadah berbuka jadi dia nak ke pasar mencari kangkung dan barangan lain. Kami terus kesana dengan motosikal. Tidak banyak barangan yang dihajati berada di pasar. Dia mengajak aku ke tesco. Aku mengikut saja. Sempat juga aku membeli koay teow untuk juadah berbuka di tempat kerja. Selesai di pasar kami terus ke tesco. Akhirnya barangan yang dicari terdapat di tesco. banyak juga barangan yang di beli. Isteriku mula membuat panning bagaimana nak letak barang memandang barangan yang dibeli dari pasar berada di dalam raga motor.
' Insyaallah Allah permudahkan kita nanti ". Kataku kepada isteri.

Sayuran yang di beli lain
Kami keluar dari tesco. Kelihatan seorang lelaki berdiri menanti orang ramai memberi sumbangan. Aku mengeluarkan wang dari lalu menuju ke arah lelaki tersebut. Aku memberinya wang. Tersenyum lelaki tersebut.
" Semoga Allah memberi kekuatan kepada abang dalam bulan ramadhan ini. Semoga Allah tambahkanrezeki kepada abang sekeluarga ". Doa lelaki tersebut. Aku mengucapkan terima kasih kepada lelaki tersebut kerana mendoakan kami.

Jualan wakaf

Kami terus kearah motosikal. Isteriku terkejut melihat barangan yang didalam motosikal telah tiada. Kami saling berpandangan. Aku tidak dapat bersuara ketika itu. Habis semua barangan yang bernila RM20 telah lesap. Nasib baik kami menyimpan helmet didalam dan bersangka baik bahawa barangan sayur tidak akan hilang. Tapi itulah perancangan Allah. Tiba-tiba isteriku tertawa
" Abang ingat dak kata-kata abang tadi masa dalam tesco. semoga Allah permudahkan. Jadi sekarang Allah telah permudahkan kita bang. Barangan yang kita beli boleh dimasukkan kedalam raga motosikal ". Aku juga tertawa bila mengenangkan kembali kata-kataku. Akhirnya kami terpaksa kembali ke pasar membeli kembali barangan yang telah hilang. Semoga Allah memberi hidayah kepada orang yang mengambil barangan kami. sepanjang perjalanan kami berdua hanya mampu tertawa saja...Subhanallah memang Ramadhan ini merupakan bulan yang di penuhi dengan tarbiah.

3 comments:

Kakcik Seroja said...

Sayur pun kena curi? MasyaAllah!

Maiyah said...

salam..

mmg x boleh lepa
mcm2 ragam manusia skrg ni

Murni Alfathunnisa said...

tak ada rezeki...
haih...sayur pun boleh kena curi...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...