Teman-teman

Saturday, July 21, 2012

Selesai Ramadhan Pertama

Aku begitu mengantuk bila pulang dari kerja setelah selesai menghabiskan tugas malamku. Sebelum aku lelapkan mata aku mengambil ipad dan melihat jikalau ada perkembangan terkini dalam fb atau email aku. Apa yg aku lihat hanyalah LIKE pada status yang aku hantar. Aku tutup ipad lalu aku terus lena. Ketika lena aku terdengar bunyi komen- komen yang masuk dalam fb aku. Aku bangun dan betul seorang kawan telah menghantar rayuan untuk menolong membungkus makanan yang akan diagihkan kepada orang ramai. Agak lama aku tak involve program seperti ini semenjak pemergian Siti Aishah. Bukan aku marah atau merajuk tapi entah kenapa aku begitu hanya tuhan saja yang tahu. Aku terus menghantar sms kepada anak lelakiku mengajaknya untuk bersama terlibat dalam program amal namun dia mempunyai aktiviti lain.

Akhirnya aku mengambil keputusan untuk pergi sendirian selepas solat asar. Selapas zohor isteriku bertanya pukul berapa nak keluar. Hairan juga aku kemana dia nak pergi.
 " Kita nak pergi mana Nah ". Aku bertanya dan noampak isteriku kehairanan.
 " Laa...abang tak tau ka. Kan hari ini pasar malam ". Ya Allah macam mana aku boleh yang hari ialah hari Sabtu.
" Allah Nah...abang ada program amal hari ini ". Nampak sedih isteriku sebab memang aku tahu yang dia mengharapkan agar aku dapat menolongnya.
" Tak apalah bang. Kalau abang ada program Nah buat pelan- pelan la ". Katanya sayu.
" Tak apalah Nah..abang cancel program abang dan abang tolong Nah ". Barulah terpancar wajahnya yang berseri. Ramadhan yang pertama dan ada pula pasar malam sudah tentu ramai yang akan datang membeli juadah berbuka. Selepas solat asar terus kami keluar. Orang masih kelihatan belum ramai. Aku siap membawa kamera. Aku nak snap gambar lauk pauk sempena jualan Ramadhan. Bila lauk sudah berada di atas meja seorang demi seorang datang. Aku di tugaskan meletakkan plastik di atas pinggan makan supaya senang isteriku mengambil dan terus mencedok nasi. Begitu ramai mengelilingi gerai isteriku. Peluh sudah membasahi dahiku.

Kata seorang customer dia suka beli nasi isteriku sebab rasanya enak dan ayamnya besar. Isteriku pula tidak suka menetak ayam terlalu kecil. Katanya tak sampai hati nak beri orang makan. Alahamdulillah jam 7 petang semua lauk pauk sudah kehabisan. Aku mengambil segala perkakas lalu aku basuh. Senyum isteriku melihat aku menolongnya. Datang isteriku merungut bahawa minggu depan dia nak meminta penjual daging agar memotong besar sedikit. Tak sampai hati katanya daging hari ini amat kecil padahal aku melihat dagingnya sudah cukup sempurna. Tapi itulah isteriku. Sebelum pulang aku membeli koay teow Singapore dan air asam boi. Bila sampai di rumah azan berkumandang. Masyaallah terasa begitu nikmat berbuka ketika ini. Inilah anugerah Allah kepada mereka yang berbuka iaitu nikmat berbuka.
" Nah abang tak larat nak ke masjid. Malam ni kita tarawih berjemaah di rumah ". Kataku kepada isteri yang hanya mampu tersenyum melihat aku keletihan membantunya berniaga. Esok aku bertugas pagi dan tidak tahu apa aktiviti aku lagi...

6 comments:

Maiyah said...

salam ramadhan..

moga bertambah rezeki

Thirah said...

Alhamdulillah..penuh aktiviti en ariff ye..;)

insan marhaen said...

buat masa ini IM juga berterawih di masjid. esok anak IM cuti. mungkin bolh pergi...harap begitulah!

Ariff Budiman said...

Maiyah...Salam ramadhan juga buat Maiyah. Mudah2an begitulah

Ariff Budiman said...

Thirah...Tu la. Aktiviti yang penuh di atur

Ariff Budiman said...

insan marhein..Semoga kita dapat istiqamah untuk mengerjakan solat tarawih di masjid

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...