Teman-teman

Tuesday, January 06, 2009

5 S yang dirinduinya

Dalam blog ini aku masih menceritakan kisah isteri aku. Semoga kalian semua tidak jemu membacanya. Masih ada lagi perkara yang selama ini aku pendamkan rasa bersalah aku. Kini aku terpaksa luahkan segalanya dalam blog ini. Niat dihati memang aku nak diamkan saja perkara ini. Namun bila aku sendirian terdengar akan kata-katanya.

Semasa kami berada di Kelantan beliau memang batuk kuat sehinggakan bila ada yang talipon minta dia bercakap pun tak boleh sebab bila dia bercakap dia akan terbatuk kuat dan penat. 2 hari sebelum kami pulang ke Penang pada waktu malam selepas solat isyak aku menghampiri isteriku yang aku lihat sedang menangis. Aku bertanya kenapa dia menangis. sambil terbatuk-batuk dalam tangisan beliau berkata yang dia amat merindui suara sahabatnya. Aku bertanya siapa dia agar aku boleh tolong talipon dan minta isteriku bercakap. Aku sebut sebagai 5 sahabat

Isteriku hanya diam kemudian berkata Mizan. Aku kenal orang ini sebab dia tinggal diperumahan aku. Mizan merupakan orang yang kerap membantu kami disurau walaupun arwah pernah memujuk untuk menjadi AJK surau tapi beliau menolak tapi berjanji jikalau ada program beliau akan turun membantu. Dan Mizan memang kotakan janjinya. Setiap kali program dia turun padang membantu.

Kedua nama yang diberi ialah Kak Pah. Kak Pah adalah jiranku yang paling baik. Kami dah anggap macam adik beradik. Kak Pah juga selalu membantu jikalau ada program disurau. Arwah isteri aku kerap juga ajaknya kesurau. Kalau masak makan Kak Pah tak pernah lupa kepada kami. Begitu juga kalau isteri aku buat special sikit pasti Kak Pah dapat merasainya.

Ketiga Kak Nab. Kak Nab tinggal dekat dengan rumah aku. Kerap juga dia bertandang kerumah bertanya khabar ataupun tempat dia meluahkan perasaannya kepada isteriku bila perasaannya tertekan. Pernah juga bila Kak Nab masuk hospital dia amat risau dan meminta izin kepadaku untuk menjaga Kak Nab bila Kak Nab pulang kerumah.

Keempat Kak Norsiah. Kak Norsiah adalah Ketua Wanita JIM Daerah Barat Daya. Kak Norsiah kerap juga talipon nak begitau program kebajikan dan tugasan yang Aishah kena buat. Bila dapat tugasan ketawa isteri aku sebab seronok dan takut. Tapi kerapnya depa akan bantu juga isteriku.

Kelima Kak Nor. Kak Nor tinggal berhampiran rumah aku. Kak Nor adalah regular customer untuk isteri aku jahit pakai dia dan anak-anak. Pernah aku cerita dialah yang paling risau bila suatu ketika Kak Nor ada masalah. Kalau ada program surau isteri aku akan talipon Kak Nor dan alhamdulillah mereka akan hadir.

Setelah 5 S ini diberi. Aku berkata, " Mau ka kalau abang talipon depa dan Siti cakap". Dia mengelengkan kepala sambil menangis dan berkata kalau dia bercakap akan batuk sebab sedih. Katanya lagi tak palah abang talipon dan kirim salam dekat depa. Aku pun tak perasan samada aku talipon atau pun tidak sebab aku amat khuatir dengan kesihatan isteri aku. Yang kerap aku talipon ialah keluarganya dan abang aku.

Kepada 5 S aku pohon maaf sangat-sangat kalau tak talipon. Bukan tak mau tapi bila melihat keadaan isteri aku aku terlupa habis semua perkara. Dalam doa janganlah dilupakan untuk kesejahteraan Siti Aishah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...