Teman-teman

Friday, January 23, 2009

Siapa yang salam dan cium tanganku !!!!!!

Aku masih lagi tengah memikirkan perkara yang terjadi terhadap aku semasa ceramah Palestin baru-baru ini. Selesai melakukan solat hajat aku memusingkan kepala kebelakang untuk memerhatikan samada penceramah dah datang ke belum. Aku terlihat satu susuk tubuh. Sah itu anak saudara aku. Alhamdulillah datang juga dia walaupun agak jauh rumah mereka. Mungkin datang dengan emaknya bisik hati kecilku. Selesai berdoa jemaah bersalaman. Aku pun bersalaman seorang demi seorang sehinggalah sampai kehadapan anak saudara aku.

Kami berdua hanya tersenyum tidak berkata apa-apa. Dia bersalaman dengan aku sambil mencium tanganku. Jernih matanya seakan ada takungan air mata. Begitulah kesemua anak saudara aku akan melakukan demikian bila bersalaman dan mencium tangan emak atau bapa saudara dan mereka semua amat rapat dengan aku jadi setiap gaya mereka amat aku kenali. Aku terus keluar untuk melihat samada penceramah sudah datang ke belum lagi. Kemudian aku masuk kembali kedalam surau untuk mencari anak saudara aku. Nak bertanya juga dengan siapa dia datang. Namun dia sudah tidak kelihatan sehinggalah selesai ceramah.

Keesokkan hari aku berjumpa dengan emaknya dan bertanya anaknya datang dengan siapa semasa ceramah Palestin. Emaknya beritahu anaknya tak datang semalam sebab ada kelas tuition. Menyirap darah aku. Jadi semalam aku bersalaman dengan siapa dan ia pula mencium tanganku. Wangi bau minyak atarnya. Mustahil aku tersilap orang sebab kami bertentangan mata sambil tersenyum tetapi tidak berkata.

Jadi dengan siapa aku bersalaman. Allah jua yang mengetahuinya. Kata orang kalau kita niat semasa sujud terakhir solat hajat insyaallah doanya akan Allah makbulkan. Terus terang aku katakan bahawa semasa sujud yang terakhir aku berdoa agar Allah memberi kemenangan kepada pejuang Palestin dan seterusnya aku juga berdoa agar Allah pertemukan aku dengan isteriku samada sedar atau dalam mimpi sebab aku amat merindui akan isteriku.

4 comments:

kak ja said...

Pernah terjadi pd seseorg yg saya kenal, di Mekah..

hafinah@yahoo.com said...

Masih banyak lagi perkara yang di luar jangkauan pemikiran manusia sedang berlaku di sekeliling kita. Ilmu kita hanya umpama titis air yang melekat di tangan setelah dicelup ke dalam lautan.

ARIFF BUDIMAN said...

Abu falsafah... falsafah

CaBaiKeRinG said...

ish!

takutnya...

cabaikering..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...