Teman-teman

Friday, January 02, 2009

Tulisan dari sahabat Siti Aishah ( Siti Aishah yg ku kenali )

Hari ini genap 2 minggu pemergian isteri kesayanganku. Masih terasa kerinduan walaupun aku nampak tenang. Semua ini adalah hasil dari doa kawan-kawan alhamdulillah. Aku terpanggil untuk berkongsi cerita yang aku tak dapat nak padam dari mail box aku. Luahan dari sahabat baik Siti Aishah. Sebab apa aku berkata demikian. Pernah satu ketika bila aku pulang dari kerja, sampai saja dirumah aku melihat isteriku bersama seorang lagi sahabat baiknya yang dipanggil Kak Nab sedang menangis. Aku bertanya mengapa menangis. Isteriku memberitahu bahawa Kak Nor ( panggilannya ) sedang menghadapi masalah dan mereka tak tahu nak tolong macam mana. Aku berkata malam ini kita buat solat hajat agar mereka sekeluarga Allah berikan ketenangan. Malam itu kami berdua melakukan solat hajat. Aku melihat bagaimana terisak-isak isteriku menangis mendoakan akan sahabatnya Kak Nor Allah berikan ketenangan. Cuma nama Jiman dan Chiman itu adalah aku. Bacalah coretan yang membuat aku mengalir air mata.
____________________________________________________________________

Salam.

Takziah diucapkan kpd Ariff Budiman sekeluarga atas pemergian isteri yang dikasihi.

Bersama2 ini saya ingin berkongsi pengalaman saya selama 20 thn bersahabat dgn beliau.

Siti Aishah nama yg begitu indah, seindah itulah budi pekertinya. Mula mengenalinya dgn rapat bila dia berkahwin dgn Budiman & kebetulan kami mempunyai anak yg sebaya usia. Dari Thn 4 hingga Thn 6, anak kami pergi tuisyen bersama. Kami bergilir menghantar & mengambil anak dari tempat tuisyen, malah kami pernah sama2 mengandung anak yg ketiga yg skrg sudah berusia 12 thn, tp anak Aishah meninggal dunia stlh beberapa hari dilahirkan. Dia begitu sedih dgn pemergian anaknya itu. Kdg2 dia berkata kalau anaknya hidup, tentu sebesar anakku.

Siti Aishah seorg yg ku kenali ialah seorg yg tidak byk bercakap tetapi senang utk didekati. Tidak pernah sombong atau meninggi diri. Dia seorg isteri yg solehah. Rumahtangganya tersusun rapi. Seorg yg sgt pandai memasak & juga pandai menjahit baju, langsir, etc. Baju anakku dari sekolah rendah hingga kini dialah yg menjahitnya. Dia juga seorg isteri yg sentiasa kemas penampilannya hingga baju hariannya juga digosok. Dia sentiasa sibuk dgn tugas2 masyarakat, jemaah, upah menjahit & mcm2 lagi. Aku selalu berkata padanya,"Syah, Kak Nor tabik kat Syah. Syah tak penat ka? Rajin sungguh! ".Dia hanya membalas dgn ketawa & senyuman manis menerima pujian dariku. Tidak hairanlah Siti Aishah amat disayangi oleh suaminya sehingga kasih syg suaminya dpt dilihat & dirasai oleh semua org. Aku sndiri merasakan alangkah bertuahnya jika suamiku menyayangiku spt Jiman menyayangi Siti Aishah, malah shbt2 lain juga merasakan demikian.

Kami satu usrah, dia pegang Biro Kebajikan & aku dipilih sbg AJKnya. Memang minat kami sama, selalu berbincang kalau ada program yg akan dijalankan. Sama2 susah hati sbb sama2 tak pandai. Pernah sama2 tak lalu makan sbb takut tak dpt handle program. Kami jadi rapat & sama2 kongsi masalah. Dia sangat mengambil berat hal kebajikan & masalah shbt. Byk kenangan manis kami lalui bersama spt program Infak Ramadhan ke Sik, Kedah; Iftar pd bln Ramadhan tiap2 thn di Balik Pulau, Kem Anak Soleh & mcm2 lagi. Sepanjang tempoh persahabatan itu, tak pernah pun aku terguris atau berkecil hati atas sikapnya.

Siti Aishah sgt disayanginya oleh jiran-jirannya. Mereka memberitahuku kalau ada program, dialah dahulu yg datang dan dialah akhir sekali yg pulang. Kalau ada kematian, dialah yg akan datang membersihkan dewan bersama Jiman walaupun pd masa itu, jam menunjukkan pukul 2 pagi! Jika habis program kenduri, dialah yg tekun membasuh periuk belanga, semuanya dilakukan ikhlas tanpa menarik muka masam walaupun badannya amat letih. Sebab itulah semua org tidak faham & percaya mengapa org sebaiknya dianiaya. Buktinya dpt dilihat bagaimana jiran2nya menangisi pemergiannya bagaikan mereka kehilangan anggota keluarga yg dekat. Semoga semua amal kebajikan yg dilakukannya mendapat balasan drpd Allah Rabbul Alamin.

Siti Aishah yg ku kenali sbg seorg menantu amat baik sekali. Aku tak pernah lagi jumpa seorg yg sebaik dia, menunaikan tanggungjawab sbg seorg menantu. Dia menjaga ibu bapa Jiman spt ibu bapanya sendiri. Sejak berkahwin dia tinggal dgn keluarga mertuanya hinggalah bila mereka membeli rumah sendiri baru berpindah. Hubungan mereka amat rapat. Semasa ayah Jiman sakit, dialah yg menjaganya & membersihkan najisnya hingga ayah mertuanya selalu memanggil-manggil namanya. Begitu juga semasa ibu Jiman masuk hospital, dialah yg bersengkang mata menjaga dgn penuh kasih syg. Setiap hari Rabu, dia akan ke rumah ibu Jiman memasak menu special sbb Ustaz Danial nak datang. Dia tidak membezakan keluarga sendiri dgn keluarga mertua, sebab itulah dia amat disayangi oleh keluarga sebelah Jiman. Siti Aishah, pergimu meninggalkan jasa & nama yg harum seharum kasturi.

Itulah Siti Aishah yg ku kenali sbg isteri, sahabat, jiran & menantu. Rasaku tidak ada cacat celanya. Kalau adapun kelemahan, sedikit sbg manusia biasa tapi tidak berbekas dibandingkan dgn kebaikan yg dilakukannya. Semoga rohnya dicucuri rahmat oleh Allah Subhanahu wa Taala. Pergimu dgn senyuman walaupun pada hakikatnya, kau bertarung dgn kesakitan & penderitaan. Semoga Allah mengkifarah semua dosa2mu & menempatkan dirimu di dalam syurga bersama para syuhada'. Amin...

Drpd sahabatmu,

Kak Norzilah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...