Teman-teman

Monday, January 05, 2009

Tanggapan salah masyarakat

Petang tadi aku menziarahi mak angkat aku yang lama aku tak jenguk. Semasa perbualan terkeluar perkataan dari mak angkat aku yang mengatakan bahawa ada orang yang membaca blog aku mengatakan bahawa aku sudah tidak lagi berminat dengan surau selepas kematian isteriku. Aku berastaghfar panjang sambil berkata bahawa kalau aku berniat begitu bermakna berdosalah aku kerana jawatan yang aku sandang adalah amanah dari Allah.

Dalam blog ini lagi sekali aku ingin menjelaskan bahawa surau tidak ada kena mengena dengan kematian isteriku. Dia pergi kerana memang dah ketentuan ilahi dan perginya pun dalam keadaan penyudah yang baik. Cuma aku sedikit terkejut pemergiannya takku jangka sama sekali begitu cepat. Apa yang kami rancangkan untuk masa depan kami bersama sudah tidak berguna lagi. Aku amat terkesan sekali diatas pemergiannya sebab kalaulah aku ditempatnya bagaimana dengan amalku. Adakah mencukupi. Sedekah, amal jariahku dan lain-lain lagi.

Dalam umurku 40an bermakna jalan kekubur semakin dekat. Surau dan NGO islamlah tempat untuk aku mengumpul dana untuk akhirat. Tidak terlintas sekali aku nak lari dari tempat yang menjanji kebaikan. Perkara dengki dan kianat itulah lumrah kehidupan. Rasullullah pun pernah disihir. Cucu baginda diracuni. Bab orang yang melakukan sihir terhadap isteriku akan aku tuntut diakhirat namun untuk lari dari perjuangan menegakkan kalimah Allah tidak sekali. Jadi kepada mereka yang tinggal disekitar tempatku jangan risau selagi Allah pilih aku akan jalankan tugas setakat yang mampu insyaallah. Tepuk dada tanyalah iman. Sekian chow... dulu

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...