Teman-teman

Wednesday, January 21, 2009

Janganlah Menangis

Pagi-pagi lagi aku dah kepasar untuk membeli sayur untuk aku simpan didalam peti sejuk. Manalah tahu kalau hujan turun bekalan dah ada. Hari ini entah kenapa banyak sungguh ikan terubuk. Ni aku punya favourite juga. Selalunya aku akan beli dan bawa balik. Isteri aku dah tahu apa yang kesukaanku dengan ikan terubuk. Bila dibakar baunya memang membangkitkan selera. Kini aku hanya mampu memandang ikan itu. Aku tak tahu macam mana nak buat semua itu. Nak beli suruh mak mertua, aku malu sebab selalu sangat minta dia masak. Aku hanya mampu menelan air liur yang tidak ada. Aku mengambil keputusan hanya membeli telur ikan sebab ini yang paling senang dimasak.

Ketika dalam perjalanan pulang aku melalui tempat yang kami selalu singgah bila pulang dari pasar. Aku memberhentikan motor dan memikirkan haruskah aku kesana sebab nostalgianya terlalu banyak. Ahh.. tak apa aku kuatkan semangat. Aku terus order Koay Teow kerang seperti selalu. Aku tahu kalau isteri aku dia mesti order mee kari. kedua-dua wanita hanya memerhatikan aku sambil mata mereka mencari sesuatu. Akutahu siapa yang mereka cari tapi aku buat selamba saja. Aku terus duduk dimeja hujung iaitu tempat yang kami selalu duduk. Datanglah wanita itu membawa pesanan aku lalu dia bertanya," Kak tak mai ka".

Aku memang dah agak soalan itu. Aku beritahu bahawa kakak dah sebulan meninggal. Terduduk wanita itu dan airmatanya mengalir laju. Lalu dia pergi dan aku melihat dia bercakap dengan seorang lagi rakan kongsinya. Terkejut rakan kongsinya dan dia terus meninggalkan tempat meniaga menuju kearah aku sambil menangis. Laa... yang ni yang aku tak mau keluar jalan-jalan. sambil menangis dia bertanya aku sebab musabab kematian isteri aku. Aku ni kalau boleh tak mau dah cerita tentang kematian isteri aku tapi memandangkan permintaan dia aku cerita juga.

Menangis sungguh dia bila mendengar cerita aku. Orang sekelililng terus memberi tumpuan kepada kami. Aku berkata," Janganlah menangis sebab saya ni pun pemurah juga dengan air mata". Nasib baik dia terus bangun berlalu pergi. Nasib baik aku duduk dihujung meja jadi tak nampaklah sangat aku pun meleleh air mata. Aku cepat-cepat habiskan makanan dan terus membayar duit kepada mereka. Kata seorang wanita itu," Bang, abang tau ka sapa yang buat". Aku hanya mengangguk. " Abang tak mau balas balas balik ka". Aku berkata bab balas ni bukan urusan aku. Aku tidak mahu jadi seperti mereka. Biar Allah saja yang membalasnya. Terdiam mereka. Memang kalau aku tak mempelajari ilmu agama sudah lama orang yang mengenakan isteri aku dah tersungkur. Banyak yang offer dekat aku bomoh-bomoh yang handal untuk mengenakan orang itu kembali. Semoga Allah melindungi aku dan anak-anak dari sifat dendam.

Pulang kerumah, aku mengambil air sembahyang dan terus membaca Al-Quran. Itulah saja cara untuk aku tenangkan jiwa ini sebab Allah pun berfirman," Dengan banyak berzikir hati akan menjadi tenang ". Membaca Quran pun salah satu dari zikir juga. Alhamdulillah memang terasa tenang sekali. Habis masak telur ikan aku akan kekubur isteri aku. Entah kenapa hati ini melonjak gembira bila nak kesana seolah-olahnya aku akan bertemu dengan kekasih hati. Aku terbayangkan siti Aishah sedang menanti aku disana. Insyaallah Siti abang akan kesana nanti.......

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...