Teman-teman

Thursday, February 05, 2009

Tip-Tip Kebahgiaan Rumahtangga

Pada 4 Feb 2009 merupakan hari lahirku. Yang uniknya tahun ini aku menyambut hari lahir, aku kerja malam. Tahun lepas pun begitu juga. Tahun lepas tepat jam 12 malam isteri aku akan call aku, katanya," Siti ucapkan selamat hari lahir, Semoga istiqamah dengan JIM dan surau. Kalau berjaya janganlah lupa pada Allah dan keluarga. Nanti bila abang balik kerja, abang belilah apa yang abang suka insyaallah Siti akan masak".

Inilah kata-kata yang tidak dapat aku lupakan sampai hayatku. Tahun ini tiada lagi kata-kata perangsang. Aku begitu terusik sekali. Tahun ini tidak ada sambutan untuk kami seisi keluarga seperti mana tahun-tahun yang lain. Selalunya sebelah malam akan aku kosongkan program lain dan kami akan makan ikan bakar sebagai tanda ucapan terima kasih aku kepada isteri dan anak-anak. Tak kiralah hari lahir isteri atau anak-anak. Kami akan menyambutnya dirumah. hanya dengan itu sajalah dapat menjamin keharmonian rumahtangga kami.

Bagi aku keluargalah yang memainkan peranan untuk kita berjaya. Amalan membaca Al-Quran dan wirid Al-Mathurat merupakan salah satu sebab untuk kita berjaya. Aku bila pulang dari surau akan melihat isteri aku membaca Al-Quran dan wirid-wirid Al-Mathurat. Kini setelah ia tiada aku terbayang seolah dia sedang membaca Al-Quran didalam bilik. Selesai membaca barulah dia akan kedapur.

Pernah satu ketika aku demam teramat panas sekali. Dia akan ambil tuala basah dan diletakkan diatas dahiku sambil membaca wirid Al-Mathurat sehingga tertidur diatas kaki aku. Sedar-sedar badan dia pula yang panas. Pernah juga perasaan malas untuk kesurau. Dia akan menyediakan baju dan kopiah lalu diberikan kepadaku. Katanya mungkin ada orang nak jumpa disurau.

Disurau makcik-makcik amat sayang sekali dengan dia, Kata mereka," Budiman, Aishah rajin sungguh". Aku berkata," Sebab tulah saya sayang dekat dia ". Makcik-makcik hanya tersenyum. Kini isteriku menjadi idola sesetengah makcik agar anak menantu mereka menjadi seperti Siti Aishah. Kata seorang makcik," Kalau anak makcik macam Aishah kan baguih".

Dalam hati aku berkata bukan semua orang boleh jadi macam Aishah. Ini semua anugerah dari Allah. Aku dari seorang yang suka melenting telah menjadi seorang yang cool dan boleh sabar hasil teguran dari isteri. Aku hairan apabila ada lelaki yang suka memukul dan menyepak terajang isteri pada hal bila mereka sakit mereka perlukan isteri untuk menjaga. Itulah lelaki dayus, ego dan tak mengenang jasa isteri.

Aku selama 23 tahun aku bersama isteri tidak pernah aku meninggikan suara, memukul atau mengherdik dia atau keluarga dia. Kalau kita baik akhlak kita dengan isteri insyaallah isteri kita akan lebih baik akhlaknya dengan kita. Isteri adalah amanah dari Allah. Kita berkahwin bukan sekadar untuk berseronok tetapi masing-masing perlukan bimbingan. Semua itu adalah untuk mendapat keredhoan dari Allah.

2 comments:

kak ja said...

Tak terlalu terlambat rasanya nak ucapkan Selamat Hari Lahir, kan? Semoga akan terus tabah dlm mghadapi ranjau kehidupan..

Hari ni Wedding Anniversary kami yg ke 20.. Tak de mood nak menyambut.. Tp kami dah dpt hadiah yg cukup istimewa dari Raja sebuah negeri jiran..

Nadine Zuharra said...

bergenang air mata saya membaca catatan ini..semoga Allah SWT terus memberi kekuatan kpd sdr dan anak2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...