Teman-teman

Saturday, July 17, 2010

Sah Jarum Pasti Patah

Aku masih ingat ketika melangkah kaki masuk kealam persekolahan. Hati begitu kecut melihat muka guru yang garang-garang. Tak ada mesra pelajar langsung ketika itu. Sekolah rendahku ialah Sekolah Inggeris Bayan Lepas. Gurubesarnya memang tak mesra langsung. Asyik menngentel misainya yang mirip pelakun tamil ketika itu MGR. Semasa dialam persekolahan itulah aku dikenalkan dengan bermacam-macam jenis checkup. Yang paling aku takut ialah sudah berapa kali aku dicucuk lengan. Aku dan murid-murid lain umpama budak yang didalam gambar ini.

Akhirnya nurse akan panggil gurubesar yang bernama Babu. Tugasnya hanya menggentel misainya. Akhirnya lengan yang tadi keras bertukar menjadi lembut semula. Nurse tertawa melihat keletah kami semua. Sehingga kehari ini lenganku masih lagi ada bekas tusukan jarum. Yang paling aku takut ialah bilik yang menempatkan peralatan mencabut gigi. Memang sekolah inggeris ketika itu mempunyai sebuah bilik yang dilengkapi dengan peralatan mencabut dan memcuci gigi. Mugkin sekolah sekarang tidak ada lagi. Guru akan mengugut kami. Katanya siapa yang tak gosok gigi dan bila gigi rosak itulah biliknya. Ditunjuknya bilik itu ketika membawa anak murid melihat sekeliling sekolah supaya kami kenal dimana tempat-tempat yang dituju. Kepada guru-guruku jasamu tidak pernah aku lupakan. Kerana merekalah dan dengan izin Allah jua aku berjaya mengharungi dunia ini walaupun kadangkala aku sendiri hampir lemas dalam duniaku sendiri.

Yang ini memang sah pasti jarum patah

1 comment:

hentian said...

IM pula belajar di SR Seri Kepayang Ipoh. Guru besar masa tu perempuan. Namanya Embun. Dia memang layak jadi guru besar sebab badannya besar...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...