Teman-teman

Monday, August 02, 2010

Akil Hayy Dan Waheeda

Ahad - 1 Ogos 2010. Desas desus mengatakan yang ramai dari golongan wanita tidak mahu hadir dalam program ceramah. Alasan yang diberikan ialah " Waheeda perampas ". Aku masih lagi dihujani dengan pertanyaan kenapa memilih Akil Hayy sedangkan banyak lagi ustaz yang ada. Akhirnya aku terpaksa menjawab, " Makcik ada ka orang yang boleh ganti ustaz Akil hayy atau suami makcik boleh berceramah. Insyaallah kami akan beri laluan ". Marah dia bila aku minta suami dia berceramah.

Persembahan Seni Silat Gayung Harimau Berantai

" Makcik tak mau mai malam ni ". Sengaja makcik berkata begitu. Mungkin nak balas balik. " Tak apa la makcik. Insyaallah kalau benda yang dibuat baik Allah akan bantu. Tapi dekat surau sebelum ni buat ceramah bukan ustaz Akil hayy pun tak nampak muka makcik ". Apa lagi bila aku berkata demikian aku disumpah seranah sehinggakan jiran berdekatan keluar untuk menyaksikan apa yang berlaku. Bagi aku sudah tiada tolak ansur orang begitu. Buat baik pun susah jadi terpaksa aku buat begitu.

Ust. Akil Hayy sedang menyampaikan ceramah

Alhamdulillah selepas solat Isyak kelihatan ramai yang telah memenuhi padang. Kaum wanita juga agak ramai. Mungkin Allah hantar penduduk lain datang bila yang berdekatan tidak mahu mendengar. Sewaktu ucapan aluan dari YB pakatan rakyat, pengarah program telah mendapat panggilan talipon dari parti politik yang begitu sempit pemikiran mereka. Mereka memarahi pengarah program kerana memberi laluan kepada YB pakatan rakyat berucap. Mereka berkata yang ini merupakan kali terakhir kami dibenarkan menggunakan padang bola untuk mengadakan ceramah. Begitu sombongnya mereka. Mereka masih lagi tidak belajar dari kekalahan dulu. Disebabkan kesombongan mereka maka Allah telah menghukum. Kini mereka mengulangi lagi perkara itu.

Warna Nostalgia bersama Pengarah program saudara Zainuddin Hanif

Terus terang aku katakan yang aku tidak berminat dengan politik. Tapi bila mendengar dan melihat perangai mereka, aku begitu muak dengan politik sempit padahal ucapan YB pakatan rakyat tidaklah meminta agar rakyat memilih pakatan rakyat. Dia berucap agar manusia kembali kepada perkara pokok iaitu Al-Quran dan As-Sunnah. Itu saja. Ucapannya pula begitu pendek sebab dia akan ke program meraikan kejayaan anak Pulau Pinang yang menjadi johan dalam program Imam Muda.

Gerai jualan memeriahkan suasana

Ceramah Ust Akil Hayy seperti yang sudah diketahui umum. Alunan nasyid dan zikir pasti berkumandang. Ust juga menyelitkan kisah tentang apa yang berlaku kepadanya dengan Waheeda. Katanya ramai golongan wanita memarahinya. Tapi kita ini rambut sama hitam tapi tidak sama panjangnya. Ada yang kerinting. Ada teknik rebonding dan ada yang lurus. Selesai beliau bercermah ada beberapa orang wanita yang memohon maaf kepadanya dan waheeda kerana bersalah sangka.

Adik Mohd Firza bin Mohd Ilias sedang membaca ayat suci Al-Quran Nul karim

Alhamdulillah kehadirang yang mencecah seramai 3000 orang menyaksikan yang populariti ustaz Akil Hayy masih ada. Ramai dikalangan pemuda dan remaja tidak mahu melepaskan peluang bergambar dengan ustaz. Kami bersyukur kerana program ceramah yang diadakan dibantu oleh Allah. Terima kasih kepada mereka yang menyumbang wang ringgit untuk meneruskan kami mengendalikan program yang lain.

Ust Akill hayy bersama isterinya Waheeda


Agak ramai juga hadirin yang datang


Ketika didalam bilik khas selepas ceramah


Warna Nostalgia tidak mahu ketinggalan bergambar dengan mereka

5 comments:

kapten said...

alhamdulilah abg diman semua berjalan lancar...tahniah..abg diman...

md zabri said...

alhamdulillah,
jzkk akhi Budiman atas laporan tentang program yang menarik ini,

moga banyak lagi program program di surau/ masjid

Ariff Budiman said...

Kapten..Terima kasih. Ni pun doa dari kapten juga

md zabri..Terima kasih zabri.Lama juga tak jumpa no semenjak balik dari umrah

spy said...

Sah !..blogger wanita yg selalu dok beri komen dlm ruangan ini pun nampaknya kurang memberi respon..

blogger wanita ..maafkan mereka..

tahniah WN..buat lagi..

Ariff Budiman said...

Spy..Tak pa. Aku menulis bukan kerna nama. Moga Allah terima amal-amal kami semua insyaallah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...