Teman-teman

Thursday, December 09, 2010

Kena Rasuk

Awal pagi jam 7 pagi aku menerima panggilan talipon dari anak tiriku yang sedang belajar di kolej di Kuala Lumpur. Katanya salah seorang rakannya telah dirasuk. Semasa berbual dalam talipon aku dapat mendengar suara menjerit dan ada dikalangan mereka yang azan. Nada ketakutan dapat aku rasai pada anak tiriku. Aku meminta agar dia bertenang sebelum aku berikan tips-tips awal. Aku memintanya membaca surah Al fatihah, Surah 3 Qul dan ayatul qursi. Selepas itu sapukan air dimuka rakannya dan selebihnya dibuat minuman. Setelah memahami apa yang suruh barulah kami memutuskan perbualan.

Sambil menunggang motosikal aku berdoa agar anak tiriku berani berhadapan dengan perkara ini sebab dari pengetahuanku dia merupakan seorang yang tidak berani. Menonton filem seram pun tidak berani. Apatah lagi berhadapan dengan keadaan yang real dihadapannya. Selepas 15 minit berlalu aku menalipon anak tiriku bertanyakan keadaan rakannya. Katanya setelah dibuat kaedah yang disuruh, rakannya telah pulih seperti sediakala. Yang menjadi anak tiriku ketakutan ialah rakannya asyik memerhati dirinya seperti marah. Aku katakan bukan rakannya yang marah tetapi makhluk yang berada didalam badannya yang marah. Aku meminta agar anak tiriku bertenang dan membaca ayat yang diberikan tadi dan hembuslah perlahan-lahan kearahnya tanpa diketahui oleh sesiapa.

Bila terkena hembusan maka terjerit-jeritlah kesakitan rakannya. Akhirnya pihak kolej terpaksa meenghubungi kaum keluarga rakannya untuk dibawa pulang untuk berubat. Aku meminta anak tiriku agar sebelum tidur dibaca juga ayat ini sebagai pendinding untuk dirinya. Alhamdulillah katanya tidak ada gangguan. Kata anak tiriku kalau sebelum ini setiap HP pasti kedengaran lagu-lagu. Tidak kira waktu maghrib atau isyak. Setelah berlaku kejadian ini maka setiap orang akan memasang bacaan al quran. Yang tak ada cepat-cepat ambil melalui bluetooth. Aku memesan kepada anak tiriku agar memberitahu rakan-rakannya agar memelihara akhlak semasa berada disana. Jagalah kesopanan. Jangan terloncat-loncat diatas katil walaupun azan maghrib kedengaran. Yang paling penting ialah jangan diabaikan solat yang lima sebab yang membezakan antara islam dan kafir ialah solatnya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...