Teman-teman

Wednesday, December 08, 2010

RM 6000 Jatuh ke 6 Sen

Aku sudah berangan-angan hari off aku akan meronda dengan motosikal. Sudah berapa hari aku tidak keluar. " Esok abang nak ke lorong kulit. Nak cari barang sikit ". Isteriku hanya tersenyum mendengar akan hasrat aku. Dia juga memahami sudah berapa hari aku tidak melihat dunia luar dan sudah tentu kerinduan amat kuat sekali. Tiba-tiba isteriku menerima mesej. Dia memandang aku dengan wajah sayu. Aku membaca mesejnya. pembantunya telah mengambil cuti kecemasan setelah dipukul suami hingga lebam-lebam. Kasihan aku dengan pembantunya yang asyik dipukul suami jikalau berlaku perselisihan. Begitu ringan tangan suami hinggap di muka serta pipi isteri.

" Nah tak buka la gerai esok ". Sayu saja dia berkata. " Jangan tutup. Kan abang ada. Siapa lagi nak tolong kalau bukan suami ". Aku memberi semangat kepada isteri. " Kesian dekat abang dah planning awal-awal kini terpaksa cancel ". Isteriku masih ingin menutup gerainya. " Insyaallah hari lain akan datang. Abang pergi esok ". Lega hatinya bila aku sudi menolongnya sebab jikalau gerai ditutup akan mengakibatkan barangan yang dah dimasak akan basi. " Tugas abang hari ini hanya buat telor 1/2 masak. Abang tak payah basuh pinggan macam selalu. Abang baru saja baik demam. Nanti melarat pula kesian dekat abang ". Aku hanya diam mendengar kata isteriku.


Sampainya aku digerai terus aku memasak air seperti selalu. Setelah mendidih terus aku tuang kedalam tempat telor. Nasib agak tidak meyebelahi aku hari itu. Jam penggerak rosak. Jadi terpaksa aku berhati-hati dengan rendaman telor. Silap haribulan telor menjadi masak. Kalau selalu cuma disetkan 12 minit. Bunyi beep..beep bermakna sudah menjadi 1/2 masak. Customer suka 1/2 masak sebab boleh dimakan bersama roti bakar. Mata aku tidak putus-putus melihat jam. Cukup masa aku buang air dan letak telor dihadapan. Customer dah menunggu. Sekejap saja habis sebanyak 20 biji. Datang customer dan terus berkata, " Kak siapa buat telor. Memang best macam ni ". kembang hidung aku bila dipuji. Aku terus merapati isteriku. " Nah kalau ada orang nak meminang abang letak RM 6000 sebab pandai buat telor ". Tertawa isteriku mendengar 6000.

Aku masak kembali air dan buat seperti biasa. Sedang menunggu telor siap aku terpandang rakan sekampongku. Apalagi berbual panjang kami sehingga aku lupa tugasan aku. tiba-tiba aku terkejut bila isteri bertanya sudah berapa minit telor direndam. Ya Allah sudah 20 minit. Aku terus buang airnya dan letak dihadapan. Customer datang dan mengambil telor. " Kak..telor ni dah masak sangat ". Isteriku memandang aku yang tergaru-garu kepala. kemudian dia pula merapati aku. " Tadi abang minta Nah letak RM6000. Sekarang kalau orang masuk meminang abang, Nah nak letak hanya 6 sen ". Sambil tersenyum dia memperli aku. Akhirnya telor sebanyak 20 biji katanya akan digunakan untuk membuat kurma telor untuk makan tengahari kami.

Setelah customer berkurangan, aku terus ke pasaraya tesco mencari jam yang baru. Cukup sekali aku terkena. gelihati isteriku bila aku memberinya jam baru agar tidak tersilap lagi. Bukan senang nak berniaga rupanya. Insyaallah aku akan try lagi...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...