Teman-teman

Tuesday, March 15, 2011

Baik Ini Mayat

Aku mendapat panggilan talipon dari biras isteriku mengatakan yang ibu mertua kepada isteriku Rosnah telah meninggal dunia dan akan disemadikan di Changlun Kedah. Setelah aku mencari pengganti ditempat kerjaku kami bertolak ke Changlun dan alhamdulillah sampai disana sebelum asar. Setelah selesai solat asar maka solat jenazah pula diadakan. Selepas selesai solat Tok Imam bertanya kepada makmum, " Apa yang akan kita katakan kepada ini mayat ". " Baik ". Kata makmum dan diulangi sebanyak 3 kali. Aku hanya mendiamkan diri.

Selesai solat jenazah isteriku mendapatkan aku. Ditanya apa yang dia dengar tentang makmum berkata " Baik ". Aku menceritakan tentang recomendation yang diberikan imam dan makmum mengenai kebaikan jenazah kepada Allah. " Ada ka bang dalil tentang recomendation ini '. Tanya isteriku minta kepastian. " Ini semua amalan orang kampong dan tiada dalil tentang perkara ini. hanya 3 saja yang akan ikut kita semasa kekubur. 1. Ahli keluarga kita. Selesai semua maka pulanglah ahli keluarga kita. 2. Harta kita. kereta, pangkat kita dan harta benda dibawa pulang selepas selesai pengkebumian. 3. Amalan kita. Inilah yang akan menemani kita untuk bersoal jawab dengan mungkar dan nakir. Kalau semasa hidup dipenuhi dengan maksiat, tiada gunanya recomendation dari semua orang. Recomendation yang paling baik ialah dari anak-anak yang soleh. Itulah harta kita Nah. Doa dari merekalah yang kita sebagai ibu bapa harapkan. kalau kain yang putih kita corakkan warna hitam susahlah kita nanti ". Aku mematikan perbualan sambil melangkah ke kubur.

Selesai upacara pengkebumian maka sanak saudara semuanya pulang seperti yang aku katakan. Sepanjang perjalanan pulang ke Penang hujan turun dengan lebatnya. Namun aku masih boleh singgah membeli buah limau. " Abang ni pantang sungguh tengok buah. Pasti berhenti ". Aku hanya tersengih memandang isteriku yang tahu akan kelemahanku bila bertembung dengan gerai buah. Nasib baik hampir maghrib. kalau masih awal lagi sudah tentu aku ke Bukit kayu Hitam yang hanya beberap km dari rumah ibu mertua isteriku.

1 comment:

@xiM said...

salam..

thanks singgah blog saya..

Innalillahiwainnailaihirojiun..

dari DIA kita datang dan kepada DIA jugalah kita akan dikembalikan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...